توافقات جدید گازی ایران-پاکستان تشریح شد

شانا _ گروه بین الملل: معاون وزیر نفت در امور گاز توافقات جدید امروز هیئت ایرانی با مقام های پاکستانی را برای ساخت خط لوله گاز صادراتی به این کشور تشریح کرد.

مهندس اوجی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا اعلام کرد: توافقات صورت گرفته در موضوع قرارداد قبلی صادرات گازی ایران به پاکستان همچنان پابرجاست و بهره برداری از خط لوله آی پی از دسامبر سال 2014 (آذر- دی 1393) عملیاتی و تزریق و صادرات گاز ایران به پاکستان به میزان 21 میلیون و 500 هزار مترمکعب در روز انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: تمام توافقات امروز براساس اسناد قبلی صورت گرفته است و دوطرف بر انجام آن تاکید کردند.

اوجی با بیان اینکه از مهمترین موضوعات این سفر که مورد نظر وزیر نفت و هیئت همراه بود، نهایی و قطعی کردن مشارکت ایران در احداث خط لوله ایران- پاکستان در خاک پاکستان بوده است، اظهار داشت: این خط لوله به طول 710کیلومتر در خاک پاکستان ساخته می شود.

وی تاکید کرد: وزیر نفت در مذاکره با طرف پاکستانی بر مشارکت شرکت های پیمانکار توانمند جمهوری اسلامی ایران در ساخت بخش پاکستانی خط لوله ایران-پاکستان تاکید و آن را نهایی کردند.

وی تصریح کرد: زمان امضای عقد قرارداد شرکت های پیمانکار ایرانی برای مشارکت در احداث خط لوله ایران-پاکستان نهایی شد و همچنین زمان آغاز عملیات اجرایی ساخت بخش پاکستانی با حضور روسای جمهور ایران و پاکستان تعیین شده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به اینکه در باره حجم و قیمت هردو طرف به توافق رسیدند، تاکید کرد: باتوجه به توانمندی ایران در زمینه دانش و تکنولوژی در صنعت نفت و  گاز، طرف پاکستانی بر انتقال دانش فنی از سوی ایران تاکید کرد.

اوجی افزود: با توجه به اینکه در دو سه سال آینده ظرفیت تولید گاز ایران به دو برابر حجم فعلی خواهد رسید اعلام آمادگی شد که با توجه به  احداث خط لوله 56 اینچی و قابلیت انتقال روزانه 110 میلیون مترمکعب گاز، امکان افزایش حجم گاز صادراتی تا سطح 30 میلیون مترمکعب و بیشتر فراهم است.

وی از روند بسیار مثبت احداث این خط لوله توسط پیمانکاران داخلی اظهار رضایت و ابراز امیدواری کرد که با توجه به پیشرفت بسیار خوب عملیات احداث خط لوله، این پروژه زودتر از موعد مقرر (سال 2014 ) به بهره برداری برسد.

به گزارش شانا، دور نخست مذاکرات گازی ایران و پاکستان درباره خط لوله گازی آی پی امروز با حضور مهندس رستم قاسمی و همتای پاکستانی وی آغاز شد.

وزیر نفت ایران روز گذشته (اول اسفند) در راس هیئتی 8 نفره و به منظور گفت وگو درباره خط لوله ایران-پاکستان وارد اسلام آباد شده بود.

کد خبر 201942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =