شانا _ گروه بین الملل: رئیس جمهوری پاکستان اعلام کرد خط لوله گازی ایران-پاکستان به هر قیمتی تکمیل می شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی اکسپرس تریبون از لاهور، عاصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان روز گذشته (12 اسفند) تاکید کرد: پروژه آی پی به هر قیمتی تکمیل خواهد شد.

وی با بیان این که هیچ کس قدرت آن را ندارد که مانع از اجرای پروژه آی پی شود، افزود: پاکستان به عنوان یک کشور مستقل می تواند به منظور حل بحران انرژی خود با هر کشوری توافقنامه امضا کند.

زرداری اظهار کرد: اگر ملت پاکستان متحد باشند، هیچ قدرت خارجی نمی تواند به پاکستان آسیب برساند.

رئیس جمهور پاکستان پنج شنبه گذشته (10 اسفند)  پس از یک سفر دو روزه به تهران به اسلام آباد بازگشت.

وی همچنین درباره خط لوله آی پی و سفر خود به ایران گفت: در سفر اخیر خود با آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و دکتر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران  دیدار کردم و آنها بر شتاب در تکمیل همه پروژه های دو جانبه از جمله خط لوله آی پی موافقت کردند.

زرداری همچنین اعلام کرد: خط لوله آی پی نه تنها پاکستان را در رفع بحران انرژی و گاز کمک می کند، بلکه برای نسل های آینده پاکستان نیز سودآور خواهد بود.

رئیس جمهوری پاکستان یادآور شد:  من بسیار مفتخر هستم که امتیاز و اعتبار امضای این توافقنامه تاریخی در دولت کنونی پاکستان رخ داده است.

وی افزود: پروژه ساخت خط لوله آی پی به طور رسمی 11 مارس (21 اسفند) در شهر چابهار ایران افتتاح می شود که از مقام های ارشد کشورهای منطقه ای نیز دعوت شده است در این مراسم حضور یابند.

زرداری اظهار کرد: وی با گروهی از خبرنگاران نیز در این مراسم حضور خواهد داشت.

نهایی کردن قرارداد ساخت بخش پاکستانی خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان و تعیین منابع مالی و فنی این پروژه از جمله دستاوردهای سفر زرداری به تهران بود.

یک مقام پاکستانی در این باره گفت: تمام مذاکرات میان مقام های ایرانی و پاکستانی با موفقیت به پایان رسید.

قرار است ایران ٥٠٠ میلیون دلار اعتبار مالی ساخت بخش پاکستانی خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان را تامین کند و باقیمانده آن از سوی اسلام آباد و از طریق جمع آوری مالیات از مصرف کنندگان داخلی گاز تامین شود.

بر اساس برنامه های پیشنهاد شده، شرکت های ایرانی و پاکستانی برای ساخت بخش پاکستانی خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان شرکت سرمایه گذاری مشترک تشکیل می دهند.


کد خبر 202418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =