فناوری احداث پالایشگاه های کوچک در کشور بومی سازی شد

شانا ـ گروه پالایش و پخش: مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران از بومی سازی فناوری طراحی و ساخت پالایشگاه های کوچک در کشور با استفاده از تجارب ارزنده طرح عظیم توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند خبر داد.

فرهاد احمدی در گفت و گو با خبرنگار شانا با اعلام این خبر افزود: با سیاست گذاری های انجام شده در بحث بومی سازی، فناوری ساخت این نوع از پالایشگاه ها، ساخت و احداث سه نوع پالایشگاه کوچک با خوراک نفت خام، میعانات گازی و نفت کوره در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر قابل رقابت بودن فناوری ساخت این پالایشگاه ها گفت: مناقصه ساخت پالایشگاه های کوچک برگزار شده است و به زودی عملیات اجرایی ساخت یک پالایشگاه کوچک فرآورش نفت کوره در شهر آبادان آغاز خواهد شد.

احمدی افزود: به احتمال فراوان یک پالایشگاه کوچک فرآورش میعانات گازی در عسلویه و یک پالایشگاه کوچک فرآورش نفت خام نیز در جنوب کشور احداث خواهد شد.

وی تاکید کرد: هم اکنون دو نوع پالایشگاه کوچک وجوددارد؛ یکی پرتابل است و تمامی تجهیزات یک پالایشگاه کوچک روی کامیون نصب و با کامیون نیز جابه جا می شود، ضمن آن که فرآورش مواد در کنار چاه انجام می شود و دیگری در نزدیکی پالایشگاه های اصلی ایجاد می شود که برای فرآورش موادی نظیر نفت کوره کاربرد دارد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اشاره به این که در پالایشگاه های کوچک با خوراک نفت کوره، 50 درصد نفت کوره تولیدی پالایشگاه ها به محصولات باکیفیت تبدیل خواهد شد، گفت: فناوری مورد استفاده در این پالایشگاه ها MC یا mechanical cavitation است که با استفاده از آن، بیش از 50 درصد از نفت کوره تولیدی به محصولات با ارزش افزوده بیشتر نظیر بنزین و نفت سفید تبدیل و بنابراین مشکل تولید اضافی نفت کوره در پالایشگاه ها برطرف خواهد شد.

فرهاد احمدی درباره ظرفیت پالایشگاه های کوچک افزود: ظرفیت در نظر گرفته شده برای احداث این پالایشگاه ها هم اکنون بین 5 تا 10 هزار بشکه است که احداث یک پالایشگاه 5 هزار بشکه ای در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر راه اندازی یک پالایشگاه کوچک با ظرفیت 10 هزار بشکه در آینده نزدیک گفت: این پالایشگاه که از سوی بخش خصوصی احداث شده است، به فرآورش نفت کوره اختصاص خواهد داشت.

احمدی با تاکید بر نوآوری در فناوری ساخت پالایشگاه های کشور از سوی نیروی انسانی متخصص و مجرب داخلی گفت: ساخت پالایشگاه های کوچک فرآورش نفت خام و نفت کوره با ظرفیت 5 هزار بشکه به عهده شرکت ملی نفت ایران خواهد بود که احداث پالایشگاه فرآورش نفت کوره در آبادان در سال آینده اجرایی خواهد شد.

به گزارش شانا، رستم قاسمی، وزیر نفت پیش تر از برنامه ریزی صنعت نفت کشور برای جایگزینی فرآورش نفت خام کشور در پالایشگاه های بزرگ و کوچک با خام فروشی خبر داده بود.
کد خبر 202635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =