بهره برداری از فازهای 15 و 16 پارس جنوبی خرداد ماه آغاز می شود

شانا ـ گروه نفت: مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تشریح روند ساخت و راه‌اندازی فازهای مختلف پارس جنوبی گفت: راه اندازی و بهره برداری از بخش نخست فازهای 15 و 16 پارس جنوبی ماه آینده آغاز خواهد شد.

محمدرضا زهیری در گفت و گو با خبرنگار شانا یکی از اولویت‌های شرکت نفت و گاز پارس در سال‌ حماسه اقتصادی را راه‌اندازی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی ظرف یک ماه آینده اعلام کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی در ابتدا یک ترین (ردیف) از این فازها راه اندازی شده و به تدریج سه ترین (ردیف) دیگر وارد مدار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، بهره‌برداری کامل از این فازها را در گرو ساخت خطوط لوله بین فازی میان آن‌ها و فازهای 6، 7 و 8 دانست و گفت: مراحل راه اندازی و بهره برداری از این فازها ماه آینده آغاز می شود.

وی درباره آخزین وضعیت راه‌اندازی فاز 12 پارس جنوبی نیز اظهار داشت: پیش از پایان سال گذشته برخی از واحدهای این فاز از جمله دیگ بخار، واحد هوا، نیتروژن و مشعل آن در مدار قرار گرفته است.

زهیری افزود: امیدواریم ظرف دو تا سه ماه آینده موفق به راه‌اندازی فاز 12 بشویم که به این ترتیب می‌توانیم از گاز تولیدی سکوی 12 A آن برای راه‌اندازی تاسیسات خشکی نیز بهره‌ بگیریم.

وی همچنین به برنامه راه‌اندازی سکوی 17 A تا آبان ماه سال‌جاری اشاره کرد و گفت: گاز تولیدی این فاز پس از راه‌اندازی برای فرآورش به فازهای 6، 7 و 8 منتقل می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که نصب سکوهایB  و C فاز 12 و 18 A به همراه تجهیزات جانبی آن‌ها از دیگر اولویت‌های کاری این شرکت در سال‌جاری است،  تاکید کرد: این سکوها هم‌اکنون در حال ساخت هستند و حداکثر تا شهریور ماه برای نصب در محل مورد نظر بارگیری می‌شوند.

میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین منبع گازی جهان است که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی کشور به شمار می‌رود. مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد.   

ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون متر مکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که حدود 7.5 درصد، از کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می‌شود. هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌های دقیق و کارشناسانه‌ای به منظور توسعه 24 فاز برای تولید 790 میلیون مترمکعب گاز در روز از این میدان صورت گرفته است.

توسعه میدان گازی پارس جنوبی به منظور تأمین تقاضای روبه رشد گاز طبیعی ، تزریق به میادین نفتی ، تولید ال ان جی وهمچنین  صادرات گاز و میعانات گازی به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی صورت می‌پذیرد.

کد خبر 203889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =