تاکید دهلی نو بر ازسرگیری مذاکرات گازی با ایران

شانا _ گروه بین الملل: وزیر امور خارجه هند از علاقه مندی کشورش برای از سرگیری گفت وگوها با ایران و مشارکت در ساخت خط لوله گازی صلح خبر داد.

به گزارش شبکه خبری پرس تی وی، سلمان خورشید همچنین روز گذشته (14 اردیبهشت) در دیدار با علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، در تهران، گفت کشورش آماده است تا در توسعه بندر چابهار ایران سرمایه گذاری کند.

پایگاه اینترنتی هندوستان تایمز نیز امروز (15 اردیبهشت) به نقل از خورشید گزارش داد: ما خواهان توسعه و پیش بردن این پروژه هستیم.

تهران و دهلی نو احتمال دارد توافقنامه ای برای تبدیل بندر چابهار در جنوب ایران به یک هاب به منظور ترانزیت کالاهای هند به افغانستان امضا کنند.

 وزیر امور خارجه هند جمعه گذشته (13 اردیبهشت) به منظور حضور در هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران-هند به تهران سفر کرد.

به گزارش وزارت امور خارجه ایران، تفاهم نامه هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند در پایان مذاکرات رسمی وزرای امور خارجه دو کشور به امضای دکتر صالحی و سلمان خورشید رسید.

تفاهم نامه همکاری بین موسسه استاندارد تحقیقات صنعتی جمهوری اسلامی ایران و اداره استاندارد هند (BIS)، تفاهم نامه فیمابین موسسه سرویس خارجی وزارت امور خارجه جمهوری هند و دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه کشورمان، تفاهم نامه فیمابین دولت جمهوری هند و دولت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در زمینه مدیریت منابع آبی به امضای مسئولان دو کشور رسید.

هند پیش‌تر علاقه‌مندی خود را برای مشارکت در ساخت خط لوله گازی صلح اعلام کرده بود، اما قیمت گاز و تامین امنیت مسیر این خط لوله گازی در خاک پاکستان، تنها موضوعی است که با وجود نیاز مبرم هند به انرژی، موجب تاخیر در انجام مذاکره و حضور این کشور در این پروژه گازی شده است.

دهلی نو سال ٢٠٠٧ گفت گوهای رسمی درباره خط لوله صلح را به دلیل نگرانی های امنیتی در پاکستان متوقف کرد و ایران و پاکستان توافقنامه ها درباره اجرای این پروژه گازی را به صورت دو جانبه امضا کردند.

دولت پاکستان بی اعتنا به تحریم های آمریکا علیه ایران، ٢١ اسفند ماه ١٣٩١ ساخت بخش پاکستانی خط لوله ایران-پاکستان را آغاز کرده است که با آغاز صادرات گاز ایران به پاکستان در سال ٢٠١٤ میلادی، این کشور پس از ترکیه، دومین دریافت کننده گاز طبیعی از ایران خواهد بود.


کد خبر 204030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =