توسعه آزمایشی میدان نفتی کوه موند به زودی نهایی می شود

شانا _ گروه نفت: پروژه مطالعه مهندسی و توسعه آزمایشی میدان کوه موند که با هدف تعیین تکلیف مخزن این میدان و روشن شدن برخی مشخصات لایه سروک در دست اقدام است، براساس برنامه زمانی پیش بینی شده نهایی می شود.

 به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)، مطالعه مهندسی و توسعه آزمایشی میدان کوه موند (که براساس برنامه باید در سال جاری میلادی خاتمه یابد)، با پیشرفت 99.98 درصد (نسبت به برنامه)، روبه پایان است و به زودی نهایی می شود.

با پایان یافتن کامل این پروژه که با هدف دستیابی به فناوری های روز، برداشت صحیح و تولید بهینه نفت سنگین و تعیین تکلیف مخزن میدان کوه موند در دستور کار قرار گرفت، بررسی ها در زمینه دارا بودن قابلیت تولید پیوسته نفت از لایه سروک پایینی، مجزا بودن مخزن در لایه سروک بالایی و پایینی با شرایط متفاوت سیال و داشتن امکان تولید پیوسته مخزن میدان کوه موند به نتیجه می رسد.

تاکنون تست کاربرد پمپ های pc در میدان کوه موند برای فرازآوری نفت با موفقیت انجام شده و اجرای عملیات تعمیر و بهسازی جاده جنوبی کوه موند نیز رو به پایان است.

بر پایه این گزارش،چاه شماره یک میدان نفت سنگین کوه موند در سال ١٩٣١ حفاری و تا کنون ٨ حلقه چاه در این میدان حفاری شده که تنها چاه های ٦ و ٨ مربوط به نفت سنگین است.

موافقتنامه توسعه سه میدان نفتی کوه موند، کاکی و بوشگان اسفند سال 90 میان شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و یک شرکت بین المللی امضا شد. براساس این موافقتنامه توسعه این سه میدان در دو فاز انجام می شود که فاز نخست ٥٢ ماه از زمان موثر شدن قرارداد بیع متقابل انجام و پیش بینی می شود . در این فاز، ١١ هزار بشکه در روز تولید شود. فاز دوم این طرح نیز از تاریخ موثر شدن قرارداد ٧٧ ماه اجرا می شود که در این فاز تولید روزانه ٢٢ هزار بشکه نفت پیش بینی شده است.

نفت تولیدی از میدان های کوه موند و کاکی و بوشکان پس از فرآورش در واحد فرآیندی مرکزی با خط لوله ١٤ اینچ به طول ١٤٠ کیلومتر به چند راهه گناوه برای صادرات انتقال خواهد یافت.

 پیشرفت 70 درصدی پروژه مطالعه مهندسی میدان فردوسی

بر پایه این گزارش، پروژه مطالعه مهندسی و توسعه آزمایشی میدان فردوسی نیز که با هدف ارزیابی مخزن با استفاده از اطلاعات جدید حاصل از لرزه نگاری سه بعدی و آزمایش های مربوطه در دست اقدام است، از پیشرفت حدود 70 درصدی نسبت به برنامه برخوردار شده است.

گزارش نهایی تعبیر و تفسیر و وارون سازی اطلاعات لرزه نگاری سه بعدی میدان فردوسی آماده شده و آزمایش های SCAL مغزه های نفت سنگین در دست اقدام است.

کد خبر 205246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =