عراق: گاز، سرمایه ملی برای هر کشوری است

شانا _ گروه بین الملل: نخست وزیر عراق از گاز به عنوان یک سرمایه ملی یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری اصوات العراق از بغداد، نوری المالکی، در سخنرانی خود در دومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) در مسکو گفت: یکی از اولویت های سیاست انرژی عراق، صنعت گاز است که به عنوان یک سرمایه ملی و سوخت پاک در نظر گرفته می شود و در صنعت انرژی و پتروشیمی عراق و کارخانه های کودشیمیایی، این کشور را کمک خواهد کرد.

وی افزود: دولت عراق برنامه جاه طلبانه ای را برای توسعه بخش نفت و گاز خود و همکاری با شرکت های بین المللی برای جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه آغاز کرده است.

المالکی همچنین با بیان این که عراق حدود 3.4 تریلیون مترمکعب (حدود 112 تریلیون فوت مکعب) ذخایر اثبات شده گازی دارد، اظهار کرد: ذخایر بالقوه گاز عراق 170 تریلیون فوت مکعب برآورد می شود.

این مقام ارشد گفت: عراق امسال پنچمین دور از واگذاری حق امتیازهایی با هدف کشف گاز در بخش های مختلف عراق را بر اساس شرایط مساعد و منظم برای سرمایه گذاران آغاز کرد تا این سرمایه گذاران بتواند به طور مستقیم ذخایر تجاری گاز این کشور را توسعه دهند.

المالکی اظهار کرد: بنا بر پیش بینی موسسه های بین المللی، رشد سالانه گاز در عراق حداقل 10 درصد خواهد بود که بالاترین رقم در میان کشورهای تولیدکننده گاز است.

نشست فوق العاده وزارتی جی یی سی اف شنبه (٨ تیر) و نشست سران این مجمع دوشنبه (١٠ تیر) برگزار شده بود. سران جی یی سی اف دوشنبه گذشته با انتشار بیانیه ای به کار خود پایان داد.

بر اساس این بیانیه، اعضای جی یی سی اف به اتفاق آرا بر تقویت نقش این مجمع، افزایش همکاری های جهانی به منظور حفاظت از منافع جی یی سی اف، حفظ اصول مبادلات بین المللی و تقویت نقش بنیادی قراردادهای بلندمدت و ادامه حمایت از قیمت گذاری گاز بر اساس شاخص قیمت های نفت و فرآورده های نفتی تاکید کردند.

اعضای مجمع صادرکنندگان گاز ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٧٠ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

1٣ کشور الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا ، امارات متحده عربی و عمان از اعضای این مجمع جهانی به شمار می روند.

هلند، قزاقستان و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند که عراق نیز به تازگی به این جمع پیوسته است.

کد خبر 205593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =