۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۱
  • کد خبر: 205814
تشکیل شرکت مستقل برای ساخت خط لوله تاپی

شانا _ گروه بین الملل: یک شرکت مستقل برای شتاب در ساخت خط لوله گازی ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند (تاپی) تشکیل خواهد شد.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه نیوز از اسلام آباد، پیش بینی می شود پروژه ساخت خط لوله گازی ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند (تاپی) تا سال 2017 تکمیل شود.

همچنین تصمیم بر آن شده است که چهار کشور حاضر در پروژه تاپی، هر یک 5 میلیون دلار برای تشکیل این شرکت مستقل کمک کنند.

خط لوله تاپی از میدان گازی دولت آباد ترکمنستان آغاز می شود و موازی با بزرگراه هرات، از افغانستان به قندهار خواهد رسید و پس از آن در پاکستان از شهر کویته به مولتان هند امتداد می یابد؛ هر چند بیشتر این مناطق در مسیر خط لوله در شمار مناطق ناامن قرار دارند، کشورهای یادشده، با خوش بینی آن را دنبال می کنند. هزینه ساخت خط لوله تاپی ٩ میلیارد دلار برآورد شده است.

در همین حال، افغانستان و ترکمنستان، نیز یک قرارداد خرید و فروش 30 ساله گاز بر اساس پروژه تاپی امضا کردند.

وزارت امور خارجه افغانستان روز گذشته (23 تیر) اعلام کرد: امضای این قرارداد در حاشیه هفدهمین نشست پروژه تاپی که 9 ژوئیه (18 تیر) در عشق آباد برگزار شد، صورت گرفت.

این نشست به میزبانی و ریاست خواجه محمداف، معاون نخست وزیر ترکمنستان برگزار شد و وزرای نفت و معادن، سفرا و مقام های وزارت خانه های امور خارجه و آژانس های فنی کشورهای حاضر در پروژه تاپی نیز در این نشست حضور داشتند.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه افغانستان، این قرارداد میان شرکت های افغان گاز و ترکمن گاز و وزیران نفت و معادن افغانستان و ترکمنستان امضا شد، ضمن آن که این قرارداد به عنوان یک گام اساسی و عملی در اجرای پروژه تاپی به شمار می رود.

با آن که پروژه ساخت خط لوله تاپی در صورت اجرایی شدن، جهش بزرگی در ارزآوری برای دولت ترکمنستان ایجاد خواهد کرد، اما نگرانی های امنیتی در افغانستان و پاکستان حاکی از آن است که این پروژه احتمال دارد همچنان در حد یک طرح روی کاغذ باقی بماند و کم کم به باد فراموشی سپرده شود.

بنا بر برآوردهای کارشناسان صنعتی و مقام های دولتی، عرضه گاز ترکمنستان به پاکستان در سال ٢٠١٦ و به هند در سال ٢٠١٨ آغاز خواهد شد.
کد خبر 205814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =