قرارداد کرسنت نباید متوقف می شد

شانا _ گروه نفت: مهندس غلامحسین نوذری درباره قرارداد صادرات گاز ایران به امارات موسوم به کرسنت گفت: ممکن است قرارداد کرسنت مشکل داشت و نقدهایی بر آن وارد بود اما نباید متوقف می‌شد و اساسا توقف کارهای بزرگ به این شکل، بی‌سابقه بوده است.

به گزارش شانا، مهندس غلامحسین نوذری، وزیر اسبق نفت با اعلام حمایت از کاندیداتوری مهندس بیژن نامدار زنگنه برای تصدی وزارت نفت در دولت یازدهم گفت: مهندس زنگنه از جمله مدیران توانمند و با تجربه و شیخ الوزرای نظام جمهوری اسلامی ایران است.

مهندس نوذری در خصوص نقدهایی که در مورد قرارداد کرسنت مطرح می شود، گفت: نظر کارشناسی من در این خصوص همان است که چند ماه پیش در مصاحبه ای با یکی از نشریات تخصصی اعلام کرده ام.

به گزارش شانا، مهندس نوذری فروردین ماه امسال در گفت و گو با نشریه "عصر انرژی" گفته بود: شاید نقدهایی بر قرارداد کرسنت وارد باشد اما از آن زمانی که عده‌ای این قرارداد را نقد کردند و برای این قرارداد مشکلاتی به وجود آمد به طوری که اکنون هم به داوری ارجاع شده است، بیش از 7 سال می‌گذرد و در این مدت سهم گاز ایران در میدان مشترک سلمان با امارات در حال سوختن است.

نوذری تصریح کرده بود: اکنون برخی از تأسیساتی که برای آن مجموعه در نظر گرفته شده بود آسیب دیده اند و از سوی دیگر باید نگاهی هم به عدم النفع تصمیمی داشت که در آن زمان گرفته شد.

وزیر اسبق نفت با اشاره به اجرا نشدن قرارداد کرسنت اظهار کرده بود: امروز، سؤال نمی‌شود که چرا ما هفت سال گاز نفروختیم، فقط سؤال می‌شود که چرا آن قرارداد امضاء شد. در آن قرارداد آمده بود که در خصوص هر گازی که به امارات در آن فاصله فروخته شد و یا حتی بعد از صادرات گاز به شارجه، قرارداد قابل مذاکره بوده و تغییر قیمت امکان‌پذیر باشد.

نوذری درباره اینکه آیا این قرارداد قربانی سیاسی کاری برخی افراد شده است، گفته بود: بهتر است این‌طور بگوییم که به نفع کشور است تصمیماتی که اتخاذ می‌شود منسجم باشد و از این تصمیمات حمایت همه‌جانبه شود و از سوی دیگر تصمیمات متناسب با زمان اتخاذ شود.

وزیر اسبق نفت افزوده بود: سؤال من این است که تکلیف این7 سالی که 600 میلیون فوت مکعب در روز، گاز ما در میدان مشترک با امارات سوخته شد و اماراتی‌ها گاز ترش همین میدان را بردند، چه می‌شود؟

وی تصریح کرده بود: چنانچه قرارداد این میدان هنوز پابرجا بود امروز بر مبنای همان قرارداد می‌توانستیم در شرایط قرارداد و به ویژه در قیمت آن تجدیدنظر کنیم چرا که در بندی از این قرارداد تاکید شده بود پس از 7 سال می‌توان در مورد قیمت مذاکره و تصمیم‌گیری جدید کرد.

نوذری افزوده بود: آیا این بهتر از وضعیت فعلی نبود که بخش اعظم تأسیساتی که برای این قرارداد فراهم شده بود آسیب دیده است؟ به هر حال باید شخصی پیدا شود که پاسخگوی این آسیب‌ها باشد.


کد خبر 206504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =