قراردادهای نفتی دوران مهندس زنگنه میلیاردها دلار سود نصیب کشور کرد

شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران قراردادهای بیع متقابل را از موفق ترین نوع قراردادهای شرکت ملی نفت اعلام و تصریح کرد: قراردادهای بیع متقابلی که در زمان مهندس زنگنه برای توسعه میدان های نفتی بسته شد تا کنون ده ها میلیارد دلار سود نصیب کشور کرده است.

محمود زیرکچیان زاده در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: این قراردادها با توجه به ویژگی های نوع سیال و زمان بهینه برای برداشت از میدان های نفت و گاز بسته شد.

به گفته وی، نمونه بارز قراردادهای بیع متقابل، توسعه میدان های نفتی بلال است. توسعه میدان بلال با سرمایه گذاری 169 میلیون دلاری شرکت توتال در قالب قرارداد بای بک توسعه یافت و از این میدان تاکنون بالای 90 میلیون بشکه نفت تولیدشده که این میزان بیش از 9 میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی به همراه داشته است.

این مدیر باسابقه نفتی اجرای طرح توسعه میدان های درود، سروش و نوروز و سیری را از دیگر قراردادهای موفق بیع متقابل در زمان وزارت مهندس زنگنه در نفت دانست و گفت: این قراردادها از نظر زمان اجرا، سود دهی و هزینه بسیار به صرفه بودند؛ این در حالی است که در سال های اخیر هزینه اجرای پروژه ها در نفت به شدت افزایش یافته و یکی از دلایل مهم آن، عدم توجه به نوع و ترم های قراردادی متناسب با شرایط مخزن است.

وی تصریح کرد: در قراردادهای بیع متقابل تعهد تولید و ریسک آن بر عهده شرکت های توسعه دهنده است و بیش از 9 سال این قراردادها در صنعت نفت به خوبی اجرا شد و ای کاش روند انعقاد این قراردادها مانند گذشته در صنعت نفت ادامه می یافت، در شرایط کنونی نیز قراردادها در قالب یی پی سی (EPC)، فاینانس، بای بک متناسب با نوع پروژه باید تعریف شود تا اثربخش باشد.

زیرکچیان زاده تاکید کرد: قضاوت در مورد درست بودن قراردادهای بیع متقابل که در سال های گذشته در صنعت نفت بسته شده باید مبتنی بر ارزیابی هزینه، تکنولوژی، تولید و سود پروژه ها باشد و زیر سوال بردن قراردادهای بیع متقابل بدون هیچ اساس و دلیل موجهی صرفا در این مقطع خاص سیاسی و تبلیغاتی است.

وی گفت: زیرساخت های موجود در زمینه توسعه و تولید نفت و گاز در کشور مربوط به 20 سال مدیریت با ثبات و پایدار وزاری توانمند این صنعت در زمان مهندس زنگنه و آقازاده است که با فراهم ساختن مقدمات توسعه توانستند صنعت نفت را با استانداردها، تکنولوژی‌ها، سیستم‌ها و روش‌های جهانی توسعه دهند.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره نگاه توسعه گرا، ترسیم و عملیاتی کردن برنامه های صنعت نفت در مسیر شاخص های جهانی انرژی را از ویژگی های بازر مدیریتی مهندس زنگنه اعلام و تصریح کرد: در مدت هشت سال وزارت ایشان در صنعت نفت، فعالیت های این صنعت در مسیر توسعه با شتاب در حال انجام بود و در صورت ادامه روند توسعه در شرایط کنونی، صنعت نفت ایران امروز در زمینه توسعه، تولید، رعایت استانداردها و دستیابی به تکنولوژی در موقعیت متفاوت تری قرار داشت.

وی یکی از چالش های کنونی صنعت نفت را تغییرات زیاد و ناپایداری در سیستم مدیریتی دانست و گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد حذف مدیران نفتی باتجربه از این صنعت و جایگزینی آنان با نیروهای کم تجربه و بعضاً غیرنفتی غیر حرفه‌ای بودیم که شاخص‌های لازم را برای اجرای فعالیت ها نداشتند، که این مسئله آسیب هایی جدی را به بدنه کارشناسی صنعت نفت و اهداف نفت وارد کرد.

ایجاد تحول در تولید نفت از میدان های فلات قاره

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با بیان که تولید نفت از میدان های فلات قاره با انجام اقدام های به موقع در زمان وزارت مهندس زنگنه متحول شد، گفت: در این دوره با انعقاد قرارداد با کمپانی های بزرگ نفتی مانند توتال و شل، توسعه میدان های نفتی فلات قاره از جمله سروش و نوروز شتاب گرفت و پس از گذشت چندین سال از توسعه این میدان ها، هم اکنون پیشرفته ترین تکنولوژی استخراج، تولید، فرآورش و صادرات نفت سنگین (با درجه ای پی آی 18 تا 21) در این میدان ها مستقر است.

به گفته زیرکچیان زاده، طرح توسعه میدان های سروش و نوروز با سرمایه گذاری حدود 800 میلیون دلار در زمان وزارت مهندس زنگنه آغاز و با حفاری 27 حلقه چاه بیش از400 میلیون بشکه نفت از این میدان ها تولید شده و این میزان تولید تا کنون چند برابر برای کشور درآمدزایی داشته است؛ این در حالی است که برای اجرای این پروژه در شرایط کنونی باید حدود پنج میلیارد دلار هزینه می شد.

وی ایجاد ترمینال صادراتی، احداث خط لوله میان میدان های سروش و نوروز، ایجاد واحد فرآورشی 190 هزار بشکه ای، زمان بندی بهینه و سودهی اقتصادی بالای اجرای طرح توسعه میدان های سروش و نوروز را از دیگر ویژگی های مهم توسعه این میدان های نفتی دانست، گفت: این پروژه دو سال پس از اجرا به تولید رسید و در مدت چهار سال نیز تکمیل شد.  

زیرکچیان زاده با اشاره به اجرای طرح توسعه میدان نفتی درود با استفاده از تکنولوژی جدید در زمان وزارت مهندس زنگنه گفت: توسعه این میدان با مشارکت شرکت فرانسوی توتال انجام شد و برای نخستین بار بود که از تکنولوژی تزریق همزمان آب و گاز برای بازیافت نفت استفاده شد و ضریب بازیافت این میدان از 23 درصد به 33 درصد رسید.

این مدیر باسابقه نفتی استفاده از تکنولوژی های جدید حفاری از جمله حفر 6 چاه در یک محل در خشکی، انجام فرایندهای مختلف در یک مجتمع  از جمله، بهره برداری، نمک زدایی، تزریق آب و گاز را از اقدام های مهم دوران هشت ساله وزارت زنگنه در فلات قاره اعلام تصریح کرد: در این دوره زمانی نفت خام شرکت فلات قاره در سبد صادراتی متنوع تر و بازار بین المللی فروش نفت خام نیز گسترده تر شد؛ هم اکنون از هشت محصول صادراتی نفت خام، 6 محصول آن متعلق به شرکت نفت فلات قاره است.

وی اجرای پروژه های توسعه میدان های نفت و گاز در دریا و خشکی در شرکت های فلات قاره، نفت و گاز پارس، نفت و گاز اروندان و نفت مرکزی را از نمونه های بارز تمرکز فعالیت های مهندس زنگنه برای افزایش تولید، ازدیاد برداشت از منابع هیدروکربوری و اعتلای جایگاه بین اللملی ایران دانست.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران تصریح کرد: امروز بدنه صنعت نفت با توجه به عملکرد هشت سال فعالیت مهندس زنگنه در صنعت نفت و 20 سال وزارت در دیگر سازمان ها، حمایت های لازم را از ایشان می کند و آماده هرگونه همکاری با وی است.

پس از انتقاد از "کرسنت"، چه کردیم؟

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با بیش از سه دهه سابقه حضور در صنعت نفت درباره برخی انتقادها به مهندس زنگنه و بعضی از مسائل قراردادی همچون «کرسنت» گفت: کسانی که هشت سال پیش این قرارداد را که تنها در مرحله امضا بود و هیچ گاه عملی نشد، زیر سوال می برند، در این سال ها چه کردند؟ ظرف هشت سال 290 میلیارد فوت مکعب گاز میدان مشترک سلمان در مشعل سوزانده شد و در مقابل ابوظبی، به عنوان رقیب ایران، روزانه 600 میلیون فوت مکعب گاز از این میدان مشترک برداشت کرد و بالای یک تریلیون فوت مکعب گاز از ایران به سمت امارات مهاجرت کرد، این در حالی است که با اجرای اقدام های به موقع می توانستیم روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز از این میدان برداشت کنیم که محقق نشد.

زیرکچیان زاده تاکید کرد: کسانی که در مدت هشت سال تنها به ایراد گرفتن از قرارداد کرسنت بسنده کردند و دست جمهوری اسلامی ایران در برداشت از این میدان مشترک بسته و دست رقیب را برای تولید باز گذاشتند، باید به ملت پاسخگو باشند و از آنها عذرخواهی کنند.

زنگنه، مرد عبور از تحریم ها است

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با انتقاد از کسانی که سن مهندس زنگنه را برای تصدی وزارت نفت بالا می دانند، گفت: مهندس زنگنه با داشتن 61 سال سن که22 سال آن را در مقام وزارت سپری کرده، از توان اجرایی و تجربه و تخصص بالایی برای اداره صنعت نفت کشور برخوردار است و نباید در این زمینه ریسک کرد و افرادی که با نفت آشنایی ندارند در این صنعت بکار گرفت.

زیرکچیان زاده با بیان این که مهندس زنگنه، مرد عبور از تحریم ها است، گفت: ایشان از روزی که وارد این صنعت شود با جدیت کار را پیگیری خواهد کرد و با تکیه بر تجربه و شجاعت ایشان می توان این صنعت را از بلاتکلیفی نجات داد.

متنوع سازی ابزارهای سرمایه گذاری در صنعت نفت

زیرکچیان زاده، درباره اینکه آیا در شرایط کنونی با محدودیت‌های بیشتر در قیاس با یک دهه گذشته، امکان جذب مشارکت شرکت‌های بین‌المللی وجود دارد، توضیح داد: اتخاذ سیاست های نادرست در زمینه سرمایه گذاری در داخل و خارج از کشور، یکی از اشتباه هایی است که در سال های گذشته رخ داد، ولی در شرایط کنونی روند جذب سرمایه بسیار دشوارتر شده است.

وی تصریح کرد: یکی از ابزارهای تعیین کننده در تامین منابع مالی بویژه منابع خارجی، نوع تعامل و مذاکره است که با توجه به سوابق گذشته، ریسک پذیری، قدرت چانه زنی و مذاکره در سطح ملی و بین المللی مهندس زنگنه در جذب سرمایه های داخلی و خارجی پیش بینی می شود با حضور دوباره ایشان در صنعت نفت مشکلات این بخش نیز کمتر شود.

این مدیر باسابقه نفتی یکی از مهمترین اولویت های کاری مهندس زنگنه در صنعت نفت را عبور از شرایط سخت مالی دانست و گفت: صنعت نفت در شرایط کنونی نیازمند حضور مدیرانی توانمند، قدرتمند و باثبات است که نمونه بارز این مدیرت باثبات در دوران مهندس نوذری تجربه شده و ضروری است سیاست های انبساطی در بکارگیری منابع انسانی جایگزین سیاست های انقباضی در این صنعت شود و اختیارهای واحدهای ستادی و شرکت های زیرمجموعه صنعت نفت در مسیر مشخصی هدایت شود.

وی توجه به صادرات نفت و گاز و  فرآورده، بهینه سازی مصرف انرژی در داخل کشور، ارتقای تعاملات بین المللی، توسعه میدان های مشترک در خلیج فارس، ساماندهی بازار داخل و ایجاد توازن اقتصادی و بازنگری روند خصوصی سازی با هدف افزایش بازدهی را از محورهای پیشنهادی مورد توجه وزیر نفت آینده دانست.

ضرورت حضور چهره بین المللی در صنعت نفت

این مدیر با سابقه نفتی در باره این که آیا تحریم ها می تواند مانعی برای تحقق اهداف و برنامه های وزیر پشنهادی دولت ایجاد کند، گفت: نوک پیکان این تحریم ها و فشارهای چند جانبه اقتصاد کشور و بویژه صنعت نفت را نشانه گرفته، ولی مهمتر از آن، بی ثباتی و ناپایداری مدیریتی و هماهنگ نبودن بخش های مختلف صنعت نفت است و در شرایط کنونی استانداردها و تکنولوژی های صنعت نفت دچار افت شده که باید بازبینی شود.

زیرکچیان زاده گفت: درچنین شرایطی صنعت نفت نیازمند حضور مدیری با سابقه و با قدرت تصمیم گیری و ریسک پذیری بالا است که بتواند هماهنگی لازم را در مجموعه اعمال کند و با قدرت ارتباط گیری و رایزنی در سطح ملی و بین المللی بسیاری از مشکلات این صنعت را رفح کند که با توجه به سوابق کاری و چهره شناخته شده مهندس زنگنه در سطح بین المللی، امیدورایم جایگاه بین اللمی صنعت نفت ارتقا یابد و زمینه جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در صنعت نفت نیز بیش از پیش گسترش و بهبود یابد.

وی تصریح کرد: استقبال و حمایت خوبی از مهندس زنگنه، به عنوان وزیر پیشنهادی دولت یازدهم در سطح داخلی و جهانی انجام شده، به طوری که پیش‌بینی می شود با توسعه روابط بین المللی، زمینه‌های مختلفی برای همکاری در صنعت نفت ایران فراهم و از شدت فشارها نیز کاسته شود.

رای بالای مجلس، پشتیبان وزیر نفت

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: با توجه به سابقه 20 ساله وزارت مهندس زنگنه که هشت سال آن در وزارت نفت سپری شد، ایشان را شیخ الوزا نامیدند و در طی این سال ها با کسب تجربه و مهارت لازم، بر تخصص و تجربه ایشان افزوده شده وصنعت نفت در این دوره زمانی با توجه به دشواری هایی که با آنها مواجه است، دیگر فرصت آزمون و خطای افراد کم تجربه نیست. همراهی مجلس محترم شورای اسلامی با پیشنهاد ریاست محترم جمهور و بدنه نفت و استقبال جهانی، در خلق حماسه اقتصادی نقش مهمی خواهد داشت.

زیرکچیان زاده اظهار امیدورای کرد که مجلس محترم شورای اسلامی با درایت و بینش نسبت به انتخاب وزیر نفت آینده کشور اقدام کند و رای بالای نمایندگان مجلس به وزیر نفت پیشنهادی، پشتیبان قابل اطمینانی در داخل و خارج از کشور برای کل صنعت نفت است.

کد خبر 206638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =