پرونده توسعه پارس جنوبی تا 2 سال آینده بسته می شود

شانا _ گروه نفت: وزیر نفت با تشریح دستاوردهای صنعت نفت در دوره مدیریت خود بر این صنعت گزارشی از آخرین وضعیت طرح ها و پروژه های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ارائه کرد.

به گزارش شانا، مهندس رستم قاسمی امروز (سه شنبه 22 مرداد) در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت میدان گازی پارس جنوبی و پیشرفت فازهای توسعه ای این میدان گفت: فازهای ۱۵ و ۱۶ حدود ۹۲ درصد، فازهای ۱۷ و ۱۸ بیش از ۸۰ درصد و فاز ۱۲ که معادل سه فاز پارس جنوبی است ۹۲ درصد پیشرفت دارد.

قاسمی با تاکید بر این که کشور در شرایط تحریم همه جانبه است و کار کردن در این شرایط ویژگی خاص خود را دارد، گفت: فازهای ۱۳ و ۱۹ میدان پارس جنوبی که هر کدام معادل ۲ فاز استاندارد این میدان است از پیشرفت ۶۲ درصدی برخوردارند.

وزیر نفت پیشرفت فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی که دو فازی است را ۶۲.۵ درصد و پیشرفت فاز ۱۴ که آن هم معادل دو فاز پارس جنوبی است را ۵۰ درصد ذکر کرد.

مهندس رستم قاسمی پیشرفت فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی را نیز ۵۰ درصد عنوان کرد.

وی با تاکید بر این که این آمار و ارقام کاملا واقعی و دقیق هستند، گفت: بعضی فازها ماهانه حدود ۲ درصد پیشرفت و در کمترین حالت ۱.۵ درصد پیشرفت داشته است که در شرایط عادی پیشرفت ماهانه ۲ درصد در میادین نفتی، کاری با ارزش است.

وزیر نفت با اشاره به روند اجرای فازهای پارس جنوبی در قبل از اعمال تحریم ها گفت: در دوره ای که هنوز تحریم های شدید اعمال نشده بود، مشکل کالا و تجهیزات نبود، مشکل مالی هم وجود نداشت و بزرگترین پیمانکاران جهان هم کار می کردند فازهای ۴ و ۵ این میدان در مدت ۶۰ ماه، فازهای ۲ و ۳ در مدت ۶۸ ماه، فازهای ۶ و ۷ و ۸ در مدت ۸۲ ماه و فازهای ۹ و ۱۰ در ۷۲ ماه به بهره برداری رسید.

به گفته قاسمی در شرایطی که دشمن کالا و تجهیزات ساخته شده را به ما نداد و مجبور شدیم در ایران نمونه سازی کنیم یا دوباره به کشورهای دیگری سفارش دهیم مسایل مالی و نقل و انتقال به هر حال مشکلاتی دارد و پیمانکاران تماما ایرانی هستند و اوایل تجربه کافی برای پروژه های بزرگ نداشتند، چنین پیشرفت هایی حاصل شده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که به نظر شما توسعه میدان پارس جنوبی چه زمانی به اتمام می رسد، گفت: اگر با همین روند پیش برویم، حدود دو سال آینده پرونده پارس جنوبی بسته می شود.

قاسمی در مورد ساخت پالایشگاه های نفت، گفت: خوشبختانه ساخت پالایشگاه های نفت و همچنین طرح های توسعه پالایشگاهی برای جلوگیری از خام فروشی و تامین نیازمندی کشور اجرا شد.

وزیر نفت در مورد پالایشگاه ستاره خلیج فارس، گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی کشور است، ۶۷ درصد پیشرفت دارد و اگر کار در این پالایشگاه با همین روند ادامه پیدا کند اوایل سال آینده باید شروع به راه اندازی شود.

وی ظرفیت تولید نفت کشور را چهار میلیون بشکه در روز عنوان کرد و افزود: ما اکثر میادین مشترک نفتی مثل میدان نفتی آذر را در حال توسعه داریم و فاز توسعه ای بعضی میادین مثل میدان هنگام آغاز شده است.

مهندس قاسمی در مورد آخرین وضعیت میادین غرب کارون گفت: در غرب کارون دارای چهار میدان بزرگ آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یادآوران و یاران هستیم که سالها برای توسعه این میادین با کشورهای مختلف از جمله ژاپن مذاکره کردیم و قرارداد بستیم که نشد.

وی افزود: خوشبختانه با توافقی که با کشورهای خارجی صورت گرفت، این پروژه ها به صورت بیع متقابل در حال انجام است و با تکمیل فازهای آن حداقل ۸۰۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور اضافه خواهد شد.

قاسمی گفت: این پروژه ها با سرمایه گذاری خارجی فعال است و با تکمیل این میادین و میادین دیگری که در حال توسعه هستند، بیش از یک میلیون بشکه بر ظرفیت تولید نفت کشور اضافه خواهد شد.

وزیر نفت در پاسخ به این که در شرایط تحریم چگونه کالا و تجهیزات مورد نیاز خود را فراهم می کنید، گفت: تحریم چیز خوبی نیست؛ کسی هم استقبال نمی کند؛ تحریم کنندگان باید جوابگوی تاریخ باشند؛ اما باید به این نکته توجه کرد که تا کی باید صنعت نفت کشور وابسته باشد.

وی با بیان این که کارهای بزرگی در این دوران انجام شد که در تاریخ صد ساله نفت کشور بی سابقه است، در مورد اقدامات بین المللی انجام شده در دوران وزارت خود، گفت: در درجه نخست طرح جامع صادرات گاز کشور تهیه شد و با اکثر همسایگان به نتایج خیلی خوبی رسیده ایم. بعضی قراردادها منعقد و بعضی هم بررسی نهایی شد که به نتیجه خواهد رسید. با فروش گاز، سبد درآمد کشور تغییر خواهد کرد.

مهندس قاسمی افزود: برای حل مسایل صنعت نفت، توجه به دیپلماسی نفت و انرژی جزو محورهای کاری ما بوده است به گونه ای که در این مدت با ۳۰ هیئت مهم خارجی در سطح رییس جمهوری، نخست وزیر و وزرا دیدار داشته ام.

وزیر نفت دولت دهم در پایان سخنان خود به تشریح وضعیت گازرسانی پرداخت و با اعلام بهره مندی ۹۷ درصد شهرهای کشور از نعمت گاز طبیعی، افزود: در سالهای اخیر جهشی در توسعه گازرسانی در سطح کشور اتفاق افتاده و هم اکنون پنج هزار روستا در حال گازرسانی است.

قاسمی از طرح ظرفیتی برای استانهای سردسیر خبر داد که اکنون در دست اجرا است و گفت: برای استان سیستان و بلوچستان نیز در سال جاری اعتبار خوبی پیش بینی شده است.

کد خبر 206723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =