رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، از ساخت ۹ پالایشگاه در دیگر کشورهای جهان خبر داد و گفت: از این مجموع شش پالایشگاه در کشورهای آفریقایی و سه پالایشگاه نیز در دیگر کشورهای جهان احداث می شود.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، حسن خسروجردی با تاکید بر این که، پالایشگاه هایی که قرار است بخش خصوصی در دیگر کشورها احداث کند از نوع پالایشگاه های با مقیاس کوچک است، گفت: ظرفیت این پالایشگاه ها حداکثر ۲۰ هزار بشکه تعریف شده است.

وی با اشاره به این که، جانمایی محل احداث این پالایشگاه ها آغاز شده است، گفت: تامین منابع مالی این پالایشگاه ها با سرمایه گذاری مشترک ایران و کشوری که پالایشگاه در آن احداث می شود، انجام خواهد شد، به گونه ای که غالب سهام در اختیار آن کشور خواهد بود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران اظهار امیدواری کرد که شرکت های خارجی طرف قرارداد ایران نیز با یکدیگر یک کنسرسیوم تشکیل دهند و به این ترتیب تمامی شرکت ها در پالایشگاه یکدیگر سهامدار باشند.

وی با اشاره به این که، تامین خوراک این پالایشگاه ها به طور ۱۰۰ درصد از ایران تامین می شود، اضافه کرد: احداث پالایشگاه در دیگر کشورها علاوه بر این که از صرفه اقتصادی مناسبی برخوردار است، کمک می کند که فشار سرمایه گذاری بر ما متمرکز نباشد و علاوه بر این، تعهدات دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به برخی از قراردادهای گذشته خود از طریق ما عملی شود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی افزود: امیدواریم با به جریان افتادن سوآپ نفت خام، بتوانیم از کشورهای آسیای میانه خوراک دریافت و معوض آن را در جنوب برای پالایشگاه های خارج از کشورمان ارسال کنیم.

خسرو جردی تصریح کرد: علاوه بر پالایشگاه های خارج از کشور، احداث ۱۱ پالایشگاه با مقیاس کوچک با ظرفیت ۲ تا ۱۰ هزار بشکه نیز در کشور آغاز شده است که تعدادی از این پالایشگاه ها به خاطر جانمایی نامناسب، امروز دچار مشکل تامین خوراک شده اند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با تاکید بر ظرفیت سوآپ نفت در شمال کشور، گفت: برنامه احداث پالایشگاه در گرگان کماکان پا برجاست و انتظار می رود سه پالایشگاه کوچک دیگر در نقاط شمالی کشور احداث شود.

وی در تشریح مزایای احداث پالایشگاه های کوچک در شمال کشور، گفت: با استفاده از ظرفیت های سوآپ در نقاط شمالی کشور، می توان نفت دریافتی را به این پالایشگاه ها ارسال کرد و با تولیدات آنها، بازار افغانستان و پاکستان را تامین کرد.

خسرو جردی بار دیگر بر جاری شدن روند سوآپ نفت خام تاکید کرد و اظهار امیدواری کرد که سوآپ نفت خام هر چه سریعتر به جریان بیافتد.

وی ادامه داد: با توجه به این که، روزانه ۸۰۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت قزاقستان اضافه شده است، ایران می تواند با به جریان انداختن سوآپ نفت خام، از این ظرفیت استفاده کند، هر چند توقف سوآپ باعث شده است آمریکا در حوزه قزاقستان ورود پیدا کند و با ساخت کشتی، سکو و تدارک دیدن بارج های ۱۷۰ هزار تنی کار را برای ما سخت کند.

کد خبر 206930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =