قابلیت افزایش یک میلیون بشکه ای ظرفیت تولید نفت ایران در کمتر از 3 ماه

شانا _ گروه نفت: عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر ظرفیت موجود در مخازن نفتی کشور اظهار داشت: ایران می تواند به صورت ضربتی در کمتر از 3 ماه ظرفیت تولید نفت خام خود را با رعایت اصول تولید صیانتی حداقل یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا، با یادآوری این که هم اکنون ایران کمتر از ظرفیت خود نفت تولید می کند، تصریح کرد: با در نظر گرفتن ضریب متوسط بازیافت 25 درصدی در مخازن نفتی می توان سقف تولید نفت بلقوه کشور را عملیاتی کرد؛ اما در این میان برای افزایش تولید، انتخاب میدان ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی افزود: ایران هم اکنون میدان های نفتی بزرگی دارد که می تواند به راحتی از آنها تولید خود را در کوتاه مدت و بلند مدت افزایش دهد اما به نظر می رسد اگر افزایش تولید و ظرفیت تولید از میدان های مشترک و میدان هایی که هزینه تولید پایین تری دارند صورت گیرد منافع بیشتری در بر داشته باشد.

دکتر عمادی بر به کار گیری توان پیمانکاران و شرکت های داخلی در میدان های مشترک تاکید کرد و گفت: برای افزایش تولید نفت بایستی میدان به میدان نوع روشها و فناوری مورد نیاز به همراه قیمت تمام شده برای هر بشکه نفت مشخص شود تا بتوانیم برای عملیاتی کردن این موضوع بهترین تصمیم را بگیریم.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران با بیان این که هم اکنون روش های نوین برداشت صیانتی و ازدیاد برداشت نفت در کشور در حد مطالعاتی و پایلوتی در حال انجام است، گفت: قرارداد تزریق دی اکسید کربن( CO2 ) برای میدان نفتی رامین با همکاری نیروگاه برق اهواز و قرارداد تزریق نیتروژن به میدان های دهلران یا جفیر در حوزه شرکت اروندان با همکاری بخش خصوصی منعقد شده و به نظر می رسد بایستی در شرایط کنونی روند اجرای آنها تسریع شود.

وی شکل گیری قراردادهای نفتی برد – برد، تکیه بر پیمانکاران و سازندگان داخلی برای توسعه صنعت نفت، ایجاد فضای بین المللی در صنعت نفت، توجه به نیروی انسانی و شایسته سالاری و نیز تغییر ساختارها و کاهش بروکراسی بین ستاد و شرکتهای تابعه را از جمله ضروریات کنونی صنعت نفت ایران برشمرد.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه روز یکشنبه (27 مرداد) در نخستین حضور خود در جلسه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران نیز گفته بود: تأمین مالی برای افزایش توان و ظرفیت تولید و همچنین صادرات نفت و گاز از برنامه های اصلی شرکت ملی نفت ایران است.

وی تصریح کرده بود: صنعت نفت برای پیشبرد برنامه‌ها و تحقق اهداف خود و به ویژه رساندن ظرفیت تولید نفت به چهار میلیون بشکه در روز از همه ظرفیت ها و توان مدیریتی و تجربه دلسوزان صنعت نفت، شرکت ها، سازمان ها و پیمانکاران ایرانی استفاده خواهد کرد.

کد خبر 206977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =