وزیر نفت: ایران به عمان گاز صادر می کند

شانا _ گروه مجلس و دولت: وزیران نفت ایران و عمان عصر امروز (یکشنبه سوم شهریور) در جریان دور نخست مذاکرات میان هیئت عالی دو کشور در زمینه صادرات گاز دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران و محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز  عمان عصر امروز در مجموعه سعدآباد تهران دیدار و در زمینه صادرات گاز گفت و گو و تبادل نظر کردند. 

سلطان قابوس، پادشاه عمان در صدر یک هیئت عالی رتبه ظهر امروز برای انجام سومین دیدار رسمی از کشورمان وارد تهران شد که وزیر نفت و گاز عمان نیز در این سفر سه روزه وی را همراهی می کند. 

پس از انجام آئین رسمی استقبال، مذاکرات مقام های ارشد ایران و عمان آغاز شد.

زنگنه یک

زنگنه پس از برگزاری دور نخست مذاکرات میان هیئت عالی ایران و عمان که عصر یکشنبه در مجموعه سعدآباد برگزار شد در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت: تفاهم های خوبی در خصوص صادرات گاز ایران به عمان انجام گرفت و مراحل بعدی آن را در آینده دنبال خواهیم کرد

به گزارش شانا، ایران و عمان زمینه های همکاری بسیاری دارند و تامین خوراک واحدهای ال ان جی عمان ضرورت این همکاری را بیشتر آشکار می کند؛ عمانی ها برای تامین خوراک واحدهای ال ان جی و صنایع خود نیازمند واردات گاز از ایران هستند و میدان گازی کیش یکی از پتانسیل های تامین گاز مورد نیاز این کشور است که با توجه به شیرین بودن گاز آن، توسعه آن در زمانی کمتر نسبت به سایر میدان های گازی امکان پذیر خواهد بود.

 ایران به عنوان نخستین دارنده ذخایر گازی جهان و به عنوان نزدیک‌ترین همسایه عمان در آب‌های خلیج فارس، مطمئن‌ترین و اقتصادی‌ترین منبع تأمین گاز برای این کشور به شمار می‌آید.

از سوی دیگر، اتصال به بزرگ ترین منبع گازی جهان، فاصله کوتاه دو کشور و نیاز به سرمایه گذاری اندک برای احداث خط لوله، همچنین تحویل گاز در مرز آبی این کشور و خرید و فروش گاز به قیمت رقابتی، از دیگر مزیت هایی است کـه مـی تـواند ایـران را به عرضه کننده ای بی‌نظیر برای کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عمان تبدیل و امنیت انرژی آنان را تأمین کند.

 عمان پیشتر روزانه بیش از دو میلیارد فوت مکعب گاز از ایران درخواست کرده بود که در این زمینه شرکت ملی صادرات گاز ایران  مذاکرات نتیجه بخشی را با عمان داشته است.

در این زمینه مذاکره برای صادرات روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز ایران به عمان از نخستین ماه‌های سال 1386 آغاز شد و میدان گازی کیش به عنوان بهترین منبع تأمین گاز در این مذاکرات در دستور کار قرار گرفت.

 عمان، یکی از تولید کنندگان نفت غیر عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) است.

کد خبر 207145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =