خصوصی سازی صنعت پتروشیمی امسال تکمیل می شود

شانا_ گروه پتروشیمی: همزمان با عرضه سهام چند شرکت پتروشیمی خصوصی سازی در صنعت پتروشیمی تا پایان امسال با واگذاری های جدید تکمیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شانا سهم صنعت پتروشیمی در اجرای اصل 44 قانون اساسی امسال نیز همچنان پررنگ خواهد بود و روند خصوصی سازی دراین صنعت ارزش آفرین به عنوان پیشتاز واگذاری ها در صنعت نفت امسال تکمیل  می شود و با واگذاری سهام چند شرکت دیگر زنجیره خصوصی سازی در پتروشیمی کامل خواهد شد.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی رتبه اول خصوصی سازی در سطح شرکت های تابع وزارت نفت را به خود اختصاص داده و تاکنون به همه تعهدهای خود عمل کرده است و در این مسیر سهام باقی مانده هلدینگ خلیج فارس به زودی واگذار می شود که سهم عمده ای از واگذاری را به خود اختصاص خواهد داد.

شرکت پژوهش و فناوری و نیز منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر به علت ماهیت و نوع فعالیت های خاص آنها شرایط ویژه ای دارند و  مدیران صنعت پتروشیمی مدت ها است که در حال مذاکره برای مستثنی شدن این دو شرکت از واگذاری هستند.

آمارها نشانگر آن است که حدود ٩٩ درصد از شرکت های پتروشیمی تاکنون خصوصی شده اند، و می توان گفت که شرکت های پتروشیمی به دلیل سود آور بودن نقش تاثیر گذاری در بازار سرمایه دارند و سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی با توجه به ویژگی های آن سود آور است.

سازمان خصوصی سازی اعلام کرده که 20 درصد کل خصوصی سازی انجام شده در کشور متعلق به صنعت پتروشیمی بوده و خصوصی سازی در صنعت پتروشیمی سبب پویائی و توسعه این صنعت شده است.

از سال ١٣٨٥ تا کنون ٢٥ واحد تولیدی صنعت پتروشیمی به بخش خصوصی داخلی و خارجی واگذار شده و ١٥ شرکت دیگر در قالب هلدینگ خلیج فارس در حال واگذاری است که با واگذاری این شرکت ها فعالان بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی می توانند افزون بر تامین نیاز داخل در بازارهای جهانی نیز حضوری پررنگ تر داشته باشند.

از سوی دیگر بازار سرمایه نیز همگام با واگذاری های انجام شده در چند سال گذشته رونق خوبی را تجربه کرده و سهم پتروشیمی ها در رونق بورس و افزایش معامله ها  نشان دهنده اهمیت شرکت های پتروشیمی در توسعه اقتصادی ایران است.

به گزارش شانا، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی چندی پیش گفته بود: خصوصی سازی صنعت پتروشیمی سبب توسعه و رشد این صنعت ارزش آفرین شده است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در گفت و گو با شانا اظهار کرده بود: در همسویی با اجرای اصل ٤٤ قانون اساسی، آماده واگذاری کامل مجتمع های پتروشیمی هستیم.

مهندس عبدالحسین بیات ادامه داده بود: شرکت های زیادی تاکنون به بخش خصوصی واگذار شده و حتی سهامداران برخی کشورها نیز، از خریداران سهام این شرکت ها بوده اند و این نشان دهنده سودآوری و ارزش صنعت پتروشیمی ایران است.

واگذاری قطعی ١٠٨ هزار میلیارد ریال سهام پتروشیمی ها با اجرای اصل ٤٤

بر پایه این گزارش  چندی پیش مدیر مجامع و امور سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: تا پایان سال گذشته  ١٠٨ هزار میلیارد ریال از سهام شرکت های پتروشیمی واگذار و همکاری گسترده ای با سازمان خصوصی سازی برای واگذاری شرکت های مشمول اصل ٤٤ انجام شده است.

مرتضی رحیمیان افزوده بود: شرکت های پتروشیمی بیش از ٥٠ درصد سهم از کل واگذاری های صنعت نفت را در اختیار دارند و ١٨,٦ درصد از کل واگذاری های کشور نیز سهم صنعت پتروشیمی بوده است که با واگذاری هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی باختر، سهم پتروشیمی در کل واگذاری های انجام شده افزایش خواهد یافت.

وی گفته بود: تا کنون ٣١,٥٦ درصد از کل واگذاری های پتروشیمی در قالب سهام عدالت، ٣٢.٦١ رد دیون، ٣٤.٥٥ بورس و ١.٢٨ درصد سهام ترجیحی بوده است.

وی ادامه داده بود: سهام سایر پتروشیمی هایی که مشمول واگذاری هستند، به زودی عرضه خواهد شد و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نقش حمایتی و ستادی خود را حفظ خواهد کرد و همانند گذشته در کنار مجتمع های پتروشیمی خصوصی شده خواهد بود.

کد خبر 207156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =