بهای نفت برنت از مرز 116 دلار گذشت

شانا _ گروه بین الملل: نگرانی ها درباره تاثیر بحران سوریه بر امنیت عرضه نفت خام در منطقه خاورمیانه بهای نفت برنت را به بیش از 116 دلار برای هر بشکه رساند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، به دنبال ادامه نگرانی ها درباره حمله احتمالی نیروهای نظامی به رهبری آمریکا به سوریه، بهای نفت خام هر دو شاخص برنت و دبلیو تی آی آمریکا در پایان معاملات روز گذشته (چهارشنبه 6 شهریور) افزایش یافت.

احتمال دخالت نظامی آمریکا و غرب در ناآرامی های سوریه نیز سبب تشدید نگرانی ها درباره امنیت عرضه نفت خام در منطقه خاورمیانه، تولید کننده بیش از یک سوم نفت خام جهان، شد.

 تشدید بحران سوریه همچنین افزایش قیمت طلا و ارزش ارز دلار آمریکا را به همراه داشته است.

در پی احساس امنیت سرمایه گذاران، ارزش دلار آمریکا با رشد رو به رو بوده است، سرمایه گذاران در چنین شرایطی اقدام به خرید ین ژاپن و فرانک سوئیس می کنند. به طور معمول ارزهایی از جمله دلار، ین و فرانک سوئیس در شرایط بحران های اقتصادی و ژئوپولیتیک به عنوان ارزهای مطمئن به شمار می آیند.

بهای هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه اکتبر، دو دلار و  25 سنت افزایش یافت و به 116 دلار و 61 سنت برای هر بشکه رسید.

قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا نیز با یک دلار و ٩ سنت افزایش، در سطح 110 دلار و 10 سنت تثبیت شد.

کاترین اسپکتور، رئیس بخش کالاهای راهبردی در موسسه سی آی بی سی ورلد مارکتز مستقر در نیویورک در این باره گفت: پیامدهای منطقه ای شاید از سوی بازار ناچیز شمرده شود اما چنین بحران هایی می تواند تولید کنندگان بزرگی مانند عراق و ایران و دیگر کشورهای حاضر در منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.

بانک فرانسوی سوسیت جنرال پیش بینی کرد تشدید بحران سوریه و احتمال اختلال عرضه نفت در منطقه خاورمیانه می تواند قیمت های جهانی نفت خام را به 150 دلار برای هر بشکه افزایش دهد.

تولید نفت خام سوریه تاثیر چندانی بر بازار ندارد، تولید کنونی نفت این کشور از رقم روزانه 350 هزار بشکه در سال 2011 زمان آغاز ناآرامی ها به 50 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

کد خبر 207275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =