ظرفیت سازی برای پالایش روزانه 500 هزار بشکه میعانات گازی در عسلویه

شانا _ گروه نفت: ساخت هشت پالایشگاه کوچک و متوسط میعانات گازی با دانش کاملا داخلی در عسلویه برنامه ریزی شده و با ساخت این پالایشگاه ها روزانه حدود 500 هزار بشکه میعانات گازی به محصولات با ارزش اقتصادی بالا تبدیل می شود.

مدیر توسعه اقتصادی و جذب سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: ساخت هشت پالایشگاه کوچک و متوسط میعانات گازی (کاندنسیت) در عسلویه برنامه ریزی شده که تاکنون پنج سرمایه گذار مجوزهای لازم را از سوی مدیریت برنامه ریزی تلفیقی وزارت نفت دریافت کرده اند و سه متقاضی دیگر نیز در حال گرفتن مجوز هستند.

حجت الله فریدونی ظرفیت این پالایشگاه ها را بین 10 تا ١٥٠ هزار بشکه در روز اعلام و تصریح کرد: با ساخت و بهره برداری از این هشت پالایشگاه، محصولات فرعی از جمله، گازوئیل، بنزین، نفتا و قیر با گریدهای مختلف 40-50-60-70 تولید خواهد شد.

وی در باره روند عقد قرارداد با بخش خصوصی فعال در این زمینه گفت: پس از دریافت مجوز زیست محیطی (EIA) از سوی سرمایه گذاران قرارداد ساخت این پالایشگاه ها امضا می شود و باید در طراحی پالایشگاه ها این مجوزها در نظر گرفته شود.

فریدونی گفت: سرمایه گذاران زیادی متقاضی ساخت پالایشگاه میعانات گازی بودند که از میان آنها هشت سرمایه گذار کلان انتخاب شد، ولی درصورت تمایل بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش همچنین در زمینه صنایع پتروشیمی، می توانند با مراجعه به واحد توسعه اقتصادی و جذب سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس مدارک مورد نیاز را برای بررسی تحویل دهد.

تبدیل 500 هزار بشکه میعانات گازی به فرآورده های نفتی

مدیر توسعه اقتصادی و جذب سرمایه گذاری منطقه انرژی پارس هدف از ساخت مینی پالایشگاه های میعانات گازی را تبدیل کاندنسیت به فرآورده های مورد نیاز دانست و گفت: با ساخت این پالایشگاه ها علاوه بر تامین خوراک مورد نیاز از میدان گازی پارس جنوبی، امکان مصرف داخل و صادرات فرآورده های تولیدی از جمله، بنزین، گازوییل، نفتا و نفت فراهم می شود که این مهم ارزش اقتصادی زیادی برای کشور به همراه دارد.

وی افزود: پیش بینی می شود روزانه حدود 500 هزار بشکه کاندنسیت برای مصرف در پالایشگاه های میعانات گازی به وسیله خط لوله تحویل داده شود.

ساخت 8 مینی پالایشگاه میعانات گازی در مدت 3 سال

فریدونی از تخصیص 10 تا 70 هکتار زمین به بخش خصوصی داخلی برای ساخت مینی پالایشگاه ها خبر داد و گفت: این اراضی در سایت یک و سه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است و با همکاری منطقه ویژه بدون در نظر گرفتن تشریفات امور کمرگی صادرات فرآورده های تولیدی این پالایشگاه ها انجام می شود.

 مدیر توسعه اقتصادی و جذب سرمایه گذاری منطقه انرژی پارس در باره زمان ساخت پالایشگاه های میعانات گازی گفت: با توجه به این که تجربه زیادی در زمینه ساخت مینی پالایشگاه های میعانات گازی وجود ندارد و ساخت این پالایشگاه ها تازگی دارد، ممکن است طراحی این پالایشگاه ها طولانی شود ولی بر اساس برنامه ارائه شده از سوی بخش خصوصی فعال در این بخش، در مدت 6 ماه کلنگ زنی ساخت این پالایشگاه ها انجام و  ساخت آنها نیز در دوره دو ساله انجام شود.

 وی تصریح کرد:  براساس پیش بینی ها تا سه سال آینده این هشت پالایشگاه در عسلویه به بهره برداری خواهد رسید.

سوددهی بالای ساخت مینی پالایشگاه در کشور

فریدونی با تاکید بر سود دهی ساخت مینی پالایشگاه های میعانات گازی در کشور گفت: مطالعات اقتصادی و سوددهی اجرای این طرح ها بررسی شد و پس از گذشت سه تا پنج سال اصل سرمایه ساخت این پالایشگاه ها بازگشت داده می شود همچنین سود اجرای این پروژه بالای 35 درصد است.

وی با بیان این که سرمایه مورد نیاز برای ساخت این پالایشگاه از سوی بخش خصوصی تامین می شود، افزود: برای ساخت پالایشگاه 10 هزار بشکه ای به حدود 105 میلیارد تومان و برای ساخت پالایشگاه 150 هزار بشکه ای به حدود 1500 میلیارد تومان سرمایه نیاز است و سرمایه گذاران برای دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی به بانک توسعه معرفی می شوند و با توجه به قوانین می توانند از تسهیلات این صندوق استفاده کنند.

فریدونی تصریح کرد: ساخت پالایشگاه تا بازاریابی، فروش و صادرات محصولات تولیدی پالایشگاه بر عهده بخش خصوصی است و میعانات گازی که به عنوان خوراک در این پالایشگاه مصرف می شود با قیمت روز به آنها فروخته می شود.

مدیر توسعه اقتصادی و جذب سرمایه گذاری منطقه انرژی پارس گفت: تکنولوژی ساخت این پالایشگاه های متوسط کاملا داخلی است و از نظر دانش و فناوری با تکنولوژی بکار رفته با پالایشگاه بزرگ میعانات گازی برابری می کند.

بر پایه این گزارش، پژوهشگاه صنعت نفت با بومی سازی دانش فنی طراحی پایه پالایشگاه نفت و میعانات گازی موفق شد این فرآیند را در پالایشگاه های کشور به طور کامل و بدون نیاز به تکنولوژی خارجی، اجرایی کند. طراحی پایه پالایشگاه نفت و میعانات گازی بومی مطابق با آخرین استانداردهای جهانی است و محصولات‏ این پالایشگاه ها در مقایسه با محصولات دیگر پالایشگاه‌ها، از نظر کیفیت و تطابق با استانداردهای زیست ‏محیطی برتری‌های قابل ‏قبولی دارند.

نخستین واحد صنعتی طراحی پایه پالایشگاه نفت و میعانات گازی در پتروشیمی خارگ برای واحدهای پروپان و بوتان به ترتیب با ظرفیت 500 و 500 تن در روز و برای واحدهای نفتا به میزان 4000 بشکه در روز راه‌اندازی و نصب شد.

طراحی پایه واحد تصفیه گازوییل با ظرفیت 72 هزار بشکه در روز برای پالایشگاه شهریار تبریز در سال 1389 و طراحی پایه تمامی واحدهای مرکاپتان‏زدایی از معاینات گازی فازهای 2، 3، 4، 5، 9، 10 در پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده است.

کد خبر 207784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =