صادرات نفت خام طبق ارقام تعیین شده در بودجه کشور محقق شده است

شانا _ گروه نفت: مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران از تحقق صادرات نفت خام ایران از ابتدای امسال تاکنون طبق رقم تعیین شده در بودجه کشور خبر داد.

سید محسن قمصری در گفت و گو با خبرنگار شانا پروسه بازگشت دوباره نفت ایران به پالایشگاه هایی که از خرید نفت ایران به دلیل تحریم های یک جانبه سر باز زده اند را زمان بر دانست و گفت: همان طور که وزیر امور خارجه ایران در یکی از مصاحبه های خود اعلام کرده رفع موانع موجود در زمینه صادرات نفت خام کار یک روز و یک شب نبوده و نیاز به صبر و حوصله دارد.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که ایران همان طور که طی سه دهه گذشته نشان داده همچنان مرجع مطمئن تامین انرژی کشورهای مصرف کننده نفت خام خواهد بود، اظهار داشت: ایران حتی  در سخت ترین شرایط جنگ تحمیلی با رژیم بعث عراق یک روز نیز صادرات نفت خام را قطع نکرد.

وی افزود: پالایشگاه های نفت اروپا هزینه خاصی برای جایگزینی نفت ایران در ساختارهای خود نکرده اند، به همین خاطر طی دو سال گذشته آنها تلاش کرده اند نفت خام های مشابه نفت ما را استفاده کنند، از این رو آنها بارها اعلام کرده اند که سودشان کاهش یافته است.

نفت خام ایران محصولات جانبی بهتری دارد

قمصری تصریح کرد: نفت خام ایران نسبت به سایر نفت خام های منطقه در مرحله فرآورش محصولات جانبی بهتری تولید می کند.

به گزارش شانا پیش از این قمصری اظهار داشت بود؛ ایران هم اکنون به دنبال راه های جدید برای افزایش مشتریان و صادرات نفت خود است و این موضوع تنها خواسته ما نبوده و بازارهای جهانی نیز به نفت ایران نیاز دارند.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که مشخص بودن مصرف کنندگان و پالایشگاه های نفت در دنیا به نوعی بازارهای نفت خام را محدود کرده است، گفته بود: شرکت های پالایشی و نفتی دنیا با توجه به ساختار صنعت نفت ایران تمایل به همکاری مجدد با ما در بخش های فنی و سرمایه گذاری دارند، اما این موضوع لزوما به این معنا نیست که اگر مثلا شرکت های توتال یا شل در ایران کار می کنند باید نفت ایران را هم خریداری کنند؛ ایران به رغم تحریم های بین المللی طی چند سال گذشته توانسته خریداران سنتی نفت خود را حفظ کند. 

قمصری با یادآوری این که ایران و کشورهای اروپایی هم اکنون آمادگی برای از سر گیری مجدد روابط نفتی خود دارند، گفته بود: البته باید تاکید کنم که باز پس گیری بازارهای از دست رفته در شرایط کنونی کار دشواری خواهد بود، ولی فکر می کنم که کشور ما ابزار و توان لازم برای این کار را داشته باشد؛ ایران در طول دو سال گذشته با توجه به سهمی که سالها در تامین انرژی اروپا داشته و به خصوص علاقه کشورهای اروپای غربی به نفت خام ایران همچنان تلاش خواهد کرد ارتباط با بازارهای سنتی خود را در اروپا حفظ نماید.

کد خبر 208697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =