جایگزینی گاز با سوخت مایع در نیروگاه کیش 650 میلیون دلار صرفه جویی ایجاد کرد

شانا _ گروه نفت: 44 میلیارد فوت مکعب گازهای همراه نفت سیری از سال ٨٥ تا کنون از جزیره سیری به نیروگاه کیش منتقل و مصرف شده که این میزان معادل 650 میلیون دلار صرفه جویی ارزی در مصرف گازوییل این نیروگاه بوده است.

رییس منطقه کیش در شرکت نفت فلات قاره در گفت و گو با خبرنگار شانا با اعلام این خبر تصریح کرد: در روزهای اوج مصرف در فصل تابستان روزانه 30 میلیون فوت مکعب گاز به نیروگاه کیش برای تامین برق مورد نیاز این منطقه تحویل داده شد.

قانعی با بیان این که هم اکنون سوخت توربین های برق تولید منطقه کیش از محل گازهای همراه نفت منطقه سیری تامین می شود، افزود: هم اکنون روزانه حدود30 میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت با استفاده از خط لوله 12 اینچی از منطقه سیری به واحد نم زدایی کیش ارسال و با استفاده از دو دستگاه توربوکمپرسور پس از تقویت فشار به سمت نیروگاه این منطقه ارسال می شود.

 وی با اشاره به تاکید وزیر نفت مبنی بر شتاب دهی بر تولید زودهنگام از میدان گازی کیش، گفت: پیش بینی می شود سوخت گاز این نیروگاه با راه اندازی میدان گازی کیش از محل این میدان تامین شود.

رییس منطقه کیش گفت: از سال ٨٥ تا کنون حدود 44 میلیارد فوت مکعب گازهای همراه نفت از جزیره سیری به نیروگاه کیش تحویل داده شده است که این میزان معادل 7.5 تا هشت میلیون بشکه نفت گاز (گازوییل) است و این یعنی صرفه جویی 650 میلیون دلاری در مصرف گازوییل (با احتساب هر لیتر گازوییل 2500 تومان).

بر پایه این گزارش، جزیره سیری به وسیله خط لوله های مختلف به سکوی گازی سلمان، جزیره قشم و جزیره کیش متصل است، همچنین مذاکرات خوبی با کشورهای همسایه در جریان است که در صورت توافق، گاز طبیعی از طریق جزیره سیری صادر خواهد شد.

بر پایه این گزارش، جزیره سیری به وسیله خط لوله های مختلف به سکوی گازی سلمان، جزیره قشم و جزیره کیش متصل است، این جزیره در حدود 72 کیلومتری خط ساحلی ایران در جنوب بندر لنگه و 40 کیلومتری غرب جزیره ابوموسی واقع شده و 18 کیلومتر مربع وسعت دارد، طول تقریبی جزیره 6/5 کیلومتر و عرض آن حدود 3 کیلومتر است.

با اکتشاف نفت در خلیج فارس و فعال شدن شرکت نفتی سوفیران در این جزیره، نخستین بار استخراج نفت در این منطقه نفتی در سال 1355 آغاز شد. در حال حاضر این منطقه از ظرفیت تولیدی روزانه 150 هزار بشکه نفت برخوردار است.

کد خبر 209086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =