واحد آیزوماکس و هیدروژن پالایشگاه تهران در برابر زلزله مقاوم سازی شد

شانا_ گروه پالایش و پخش: همزمان با تعمیرات اساسی واحد آیزوماکس و هیدروژن پالایشگاه شماره یک شهید تندگویان (تهران) این واحد برای نخستین بار از زمان تاسیس (1346) مورد مقاوم سازی در برابر زلزله قرار گرفت.

رئیس بهره برداری پالایشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: پس از مطالعات زمین شناسی و زلزله شناسی به این نتیجه رسیدیم که لازم است در مورد تمامی تجهیزات این پالایشگاه مقاوم سازی صورت بگیرد.

رضا علیجانی با بیان این که سایر تجهیزات از سال قبل مورد مقاوم سازی قرار گرفته اند، ادامه داد: واحد آیزوماکس و هیدروژن پالایشگاه شماره یک که به منظور انجام تعمیرات اساسی و بر اساس برنامه زمان بندی از 27 مهر ماه از سرویس خارج شده اند همزمان در حال مقاوم سازی نیز هستند.

وی با بیان این که برخی از واحدها در حال سرویس هم می توانند مورد مقاوم سازی قرار بگیرند، تاکید کرد: واحد آیزوماکس و هیدروژن به علت حساسیت آن ها ابتدا از مدار خارج و سپس مورد تعمیرات اساسی و مقاوم سازی همزمان قرار گرفته اند.

به گفته این مقام مسئول هم اکنون کوره ها، مبدل ها و راکتورهای این دو واحد در حال مقاوم سازی در برابر زلزله هستند.

تعمیر موفقیت آمیز واحد آیزوماکس و هیدروژن

مهندس علیجانی همچنین به خارج شدن سرویس آیزوماکس و هیدروژن از تاریخ 27 مهرماه جهت انجام تعمیرات اساسی اشاره کرد و گفت: تعمیرات اساسی این دو واحد که مرتبط با یکدیگر نیز هستند سی روز به طول خواهد انجامید که هم اکنون طبق برنامه زمان بندی و حتی جلوتر از آن در حال انجام است.

علیجانی افزود: در هفته اول، تعمیرات اساسی واحد هیدروژن درست طبق برنامه 40 درصد پیشرفت داشته و واحد آیزوماکس نیز دو درصد جلوتر از برنامه زمان بندی به میزان 37 درصد پیشرفت داشته است.

وی اهداف کلی از انجام تعمیرات اساسی را در درجه اول رفع عیوب و انجام تعمیرات احتمالی و بازرسی و تمیزکاری اعلام کرد و ادامه داد: در درجه دوم انجام تغییرات و تعویض احتمالی قطعات مد نظر است که در هر دوره از تعمیرات اساسی انجام خواهد شد.

رئیس بهره برداری پالایشگاه تهران از احیای کاتالیست های واحد آیزوماکس به عنوان مهمترین اقدام در تعمیرات اساسی این واحد نام برد و گفت: کاتالیست ها بعد از مدتی که از زمان کارکردشان می گذرد به دلیل شرایط خاصی که دارند بایستی احیا شوند که این احیا شامل جرم گیری، کک زدایی و تعویض کاتالیست های شکسته شده با کاتالیست نو می شود.

او همچنین از احیای کاتالیست های کوره کاتالیستی واحد هیدروژن در این دوره از تعمیرات اساسی نام برد و ادامه داد: هم اکنون کاتالیست های این واحد از راکتور خارج شده و در حال تمیزکاری هستند.

به گفته وی در تمامی تعمیرات اساسی تجهیزات پالایشگاه اقداماتی چون رسوب زدایی از تجهیزات، لجن زدایی و رفع گرفتگی مسیرها، مبدل و کولرها انجام می شود و همچنین تمامی تجهیزات از نظر خوردگی و رنگ آمیزی مورد بازبینی قرار می گیرند.

علیجانی در این رابطه گفت: در این دوره از تعمیرات اساسی نیز تمام مبدل های فشار بالا و راکتورها به روش نوین بازرسی می شوند و اگر خوردگی یا پوسیدگی داشته باشند مورد تعمیر قرار می گیرند.

او از مدیریت مطلوب واحد عملیات پالایشگاه و هماهنگی واحدهای مربوطه به عنوان عواملی نام برد که در این تعمیرات اساسی دخیل بوده اند و اظهار کرد: خریداری به موقع تجهیزات، جذب پرسنل لازم و آموزش به آن ها، خارج شدن به موقع واحد از سرویس و ... از جمله اقدامات مناسب واحد عملیات پالایشگاه محسوب می شود.

رئیس بهره برداری پالایشگاه تهران در مورد برنامه زمان بندی انجام تعمیرات اساسی گفت: همزمان با برنامه 5 ساله دولت برنامه تعمیرات اساسی پالایشگاه ها نیز تدوین می شود؛ به این صورت که زمان تعمیرات اساسی از سوی پالایشگاه و با همانگی سایر پالایشگاه ها به مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش ارائه می شود و آن مدیریت نیز با هماهنگی شرکت پخش، توجه به نیاز مصرف فرآورده ها از سوی مردم و هماهنگی با سایر پالایشگاه ها زمان اصلی را تعیین و به شرکت ابلاغ می کند.


کد خبر 209230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =