عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با گذشت حدود 8سال از مراسم کلنگ زنی پروژه احداث پتروشیمی بروجن میزان پیشرفت آن حدود پنج درصد است.

«امیرعباس سلطانی » روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: سرمایه گذاران داخلی پتروشیمی بروجن حاضر به سرمایه گذاری در این پروژه نیستند و در انتظار دریافت تسهیلاتی به نام این پروژه و هزینه در پروژه های مختلف دیگر هستند.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پروژه پتروشیمی بروجن در مقطعی از فهرست 70 پروژه پتروشیمی کشور حذف شد که با پیگیری های انجام شده دوباره در این فهرست قرار گرفت.

سلطانی به تاکید بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت بر تعیین تکلیف این پروژه اشاره کرد و گفت: براساس اعلام وزیر نفت سرمایه گذاران باید هر چه سریعتر تکلیف پروژه پتروشیمی بروجن را مشخص کنند و اگر قادر به سرمایه گذاری نیستند از این پروژه خارج شوند.

به گفته سلطانی وزیر نفت قول داده است که تامین مالی پروژه پتروشیمی بروجن از طریق فاینانس خارجی پیگیری شود.

قرارداد تأمین فاینانس، انجام مهندسی تفضیلی، خرید و نصب تجهیزات، ساختمان و راه اندازی این پروژه در مهرماه 1390 به میزان 349 میلیون یورو با کنسرسیومی چینی منعقد شد که هم اکنون این تامین مالی متوقف شده است.

اجرای پروژه پتروشیمی بروجن با هدف تولید 300 هزار تن پلی اتیلن سنگین در سال با پیش بینی سرمایه گذاری 283 میلیون و 760 هزار یورو و 124 میلیارد و 317 میلیون تومان در زمینی به مساحت حدود 300 هکتار در دستور کار قرار گرفت.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان، سهامداران پتروشیمی بروجن شامل پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان، شرکت شرکت تجارت آذین شرق، شرکت پتروشیمی ممسنی، شرکت پتروشیمی دهدشت، شرکت پتروشیمی کازرون هستند.

این پروژه در مهرماه 1384 تصویب و ابلاغ شد و با اینکه مدت زمان اجرای طرح 48 ماه پیش بینی شده بود، امروز بعد از 97 ماه ، پیشرفت پروژه حتی از 5 درصد هم نگذشته است.

کد خبر 209459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =