ایران به دنبال جذب سرمایه خارجی برای توسعه صنعت نفت است

شانا _ گروه بین الملل: معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی از برنامه ایران برای جذب سرمایه های خارجی برای توسعه صنعت نفت خبر داد.

علی ماجدی، معاون وزیر نفت ایران در امور بین الملل و بازرگانی به روزنامه یومیوری شیمبون ژاپن گفت: دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران قصد دارد مشارکت شرکت های ژاپنی و اروپایی را برای توسعه پروژه های نفت و گاز خود افزایش دهد.

وی افزود: ایران برای ترغیب و تشویق این شرکت ها، بازنگری جامعی در قراردادها انجام خواهد داد و افزایش سهم سود سرمایه گذاران خارجی را بررسی خواهد کرد.

به گفته ناظران، به دنبال توافق ایران و غرب درباره برنامه هسته ای تهران و همزمان با افزایش امیدها درباره لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران، این اقدام گامی برای برگشت به جایگاه قبلی ایران در  تجارت جهانی به شمار می رود. 

به گفته معاون وزیر نفت ایران و دیگر مقام های دولتی این کشور، وزارت نفت به منظور بازنگری قراردادهای نفتی کمیته ای ویژه متشکل از  مدیران و مقام های با تجریه نفتی، کارشناسانی از شرکت ملی نفت ایران و موسسه های بین الملی ایجاد کرده است.

ماجدی با بیان این که وضعیت کنونی قراردادهای نفتی ایران با مشکلاتی رو به روست، افزود: لازم است تا تغییراتی در قراردادها برای جذاب تر کردن آنها برای سرمایه های خارجی انجام شود.

وی یادآور شد: وی تاکنون با بیش از 10 شرکت بزرگ نفتی در آمریکا، اروپا و یک شرکت ژاپنی تماس داشته است.

بر اساس استانداردهای کنونی، دوره قراردادهای ایران سه تا پنج ساله است و دولت ایران بیشترین سود را می برد؛ اما قرار است که دوره این قراردادها به حدود 10 سال افزایش یابد و سهم سود مشارکت شرکت های خارجی در این قراردادها در حال بررسی است.

ماجدی با تشویق شرکت های ژاپنی برای مشارکت در پروژه های نفت و گاز ایران گفت: تجربه شرکت های ژاپنی سهم بسزایی در صنعت نفت ایران خواهد داشت.

وی همچنین به موضوع مشارکت در میدان نفتی آزادگان که ژاپن سال 2010 از طرح توسعه آن خارج شد، اشاره کرد.

کد خبر 210017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =