انتقال روزانه 241 میلیون فوت مکعب گاز مشعل از شهر اهواز و حومه آن

شانا _ گروه نفت: همه گازهای مشتعل در شهر اهواز و حومه آن با اجرای طرح آماک به بیرون از شهر منتقل شده و روزانه از سوزانده شدن 241 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت ایستگاه های شهر اهواز و اطراف آن جلوگیری می شود.

مجری طرح آماک در شرکت متن در گفت و گو با خبرنگار شانا با بیان این که این طرح با هدف جمع آوری گازهای ترش همراه نفت ایستگاه های شهر اهواز و اطراف آن ( گاز همراه نفت لایه بنگستان، مخازن اهواز، آب تیمور، منصوری، کوپال و مارون) از سال 1379 اجرایی شد، افزود: این گازها در سال های متمادی در حال سوختن بوده و برخی از شعله های حاصل از آن تبدیل به نمادی برای شهر اهواز شده و بوی حاصل از سوختن این گازها هنگام ورود به شهر قابل استشمام بود.

کرامت اله بهبهانی هدف از اجرای طرح آماک را جلوگیری از سوختن و هدر رفتن 241 میلیون فوت مکعب گازهای ترش (حاوی گوگرد) همراه نفت و جلوگیری از انتشار روزانه 7500 تن مواد آلاینده در محیط زیست بوده اعلام کرد.

وی با بیان این که همه گازهای همراه در ایستگاه شیرین سازی (واقع در 25 کیلومتری غرب اهواز) جمع آوری و پس از تصفیه به کارخانه تفکیک گاز 800/700 تحویل داده می شد، افزود: مانده گاز اسیدی که قرار بود برای استحصال گوگرد به کارخانه شیمیایی رازی منتقل شود به دلایل فنی و تنگناهای موجود (تحریم)، با رعایت اصول فنی (شامل، باد غالب منطقه، جهت و ارتفاع مشعل) و اقدام های زیست محیطی در حال سوختن است.

بهبهانی گفت: در مدت سال هایی که این گاز در حال سوختن است تا کنون حتی یک مورد گزارش از ایجاد عوارض تنفسی تا شعاع یک کیلومتر از این مشعل که کارکنان در حال کار هستند، گزارش نشده است.

مجری طرح آماک در شرکت متن تصریح کرد: با توجه به ارتفاع مشعل و در نظر گرفتن شعاع ایمن، گازهای حاصل از سوختن به حدی رقیق شده که زمان رسیدن به سطح زمین به دلیل سنگینی آن هیچگونه خطری برای افراد ایجاد نمی کند.

انتقال همه گازهای مشتعل در شهر اهواز و حومه آن به بیرون از شهر

به گفته مجری طرح آماک با اجرای این طرح، همه گازهای مشتعل در شهر اهواز و حومه آن به بیرون از شهر (به فاصله 25 کیلومتری) منتقل شده است همچنین بخش عمده ای از این گازها پس از شیرین سازی و استحصال گوگرد برای استفاده، تحویل کارخانه تفکیک گاز 700/800 می شود، ضمن آنکه جانمایی کارخانه و ارتفاع مشعل آن به نحوی است که مواد آلاینده از شهر دور می شوند همچنین ایمنی کارکنان شاغل در واحدهای نزدیک در نظر گرفته شده است.

بهبهانی تاکید کرد: در مدت هشت سال از زمان راه اندازی طرح آماک تا کنون که این گاز در فاصله 25 کیلومتری شهر اهواز و نزدیکی کارخانه های موجود در حال سوختن است،‌ حتی یک مورد عوارض تنفسی و پوستی ناشی از سوختن این گازها در کارکنان نزدیک به محل مشاهده نشده همچنین امکان ایجاد برخی عوارض در فاصله های دورتر، تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد.

 مجری طرح آماک در شرکت متن با اشاره به باران های اخیر اسیدی در شهر اهواز گفت: دلیل بارش باران اسیدی در شهرستان اهواز را باید در محل دیگر جستجو و تغییرات اقلیمی منطقه و صنایع موجود را به صورت کامل بررسی کرد.

وی گفت: با توجه به اولویت فاز دوم طرح آماک (شامل انتقال گازهای باقیمانده به پتروشیمی رازی)‌ و عملیات در دست انجام، پیش بینی می شود سوختن این گازها نیز تا ابتدای سال آینده به پایان رسیده و اهداف محیط زیستی این طرح به طور کامل محقق شود.

کد خبر 210084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =