زنگنه: از حق ایران برای تولید روزانه 4 میلیون بشکه نفت نمی گذریم

شانا _ گروه بین الملل: وزیر نفت ایران امروز (چهارشنبه 13 آذر) در حاشیه نشست 164 اوپک گفت: حتی اگر نفت 20 دلار شود پس از رفع تحریم ها ایران روزانه چهار میلیون بشکه تولید می کند.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه پیش از آغاز افتتاحیه نشست 164 سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به خبرنگاران گفت:حتی اگر نفت 20 دلار شود بعد از رفع تحریم ها ایران روزانه 4 میلیون بشکه تولید می کند.

 این در حالی است که علی النعیمی، وزیر نفت عربستان در واکنش به اظهار نظر زنگنه مبنی بر تولید روزانه چهار میلیون بشکه نفت خام از سوی ایران ابراز تعجب کرد و گفت: وزیر نفت ایران به واقع چنین حرفی زده است.

موضع قاطع زنگنه درباره رساندن تولید ایران به روزانه چهار میلیون بشکه، پس از رفع تحریم ها مهمترین خبر در دبیرخانه اوپک پیش از آغاز نشست  وزیران بود.

زنگنه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تحت هر شرایطی چهار میلیون بشکه در روز را تولید می کند و من از حق ایران تحت هیچ شرایطی برای تولید روزانه چهار میلیون بشکه نخواهم گذشت حتی اگر قیمت های جهانی نفت خام به سطوح 20 دلار برای هر بشکه برسد.

وی در پاسخ به سوالی درباره این که آیا فکر می کنید اوپک باید به نظام سهمیه بندی جداگانه برای کشورهای عضو بازگردد، گفت: من به این مسائل کاری ندارم. ایران پس از رفع تحریم ها چهارمیلیون بشکه در روز تولید خواهد کرد.

وزیر نفت همچنین درباره پرسشی مبنی بر این که چنانچه بازار با مازارد عرضه رویرو شود قمیت ها پایین می آید، اعلام کرد: این مشکل آن دسته از کشورهایی است که نفت اضافی وارد بازار می کنند اما در هر حال فکر می کنم که اوپک عاقل است و در زمان های  مختلف این تدبیر و عقلانیت خود را نشان داده است.

زنگنه افزود: اوپک دراین موارد رعایت تدبیر را می کند و بازار را برای کسانی که در شرایط سخت بیرون رفته اند باز می کند تا جای مناسبی برای تولید نفت آنها باشد، ما هرگز به شرایط حاد نخواهیم رسید.

وی تاکید کرد: حتی اگر بهای جهانی نفت خام به سطوح 20 دلار برای هر بشکه برسد من از حق ایران برای افزایش تولید روزانه چهار میلیون بشکه نخواهم گذاشت.

وی در واکنش به این سوال که آیا شما با وزیران نفت عربستان و عراق در این مورد خاص صحبت کرده اید، گفت: خیر. لزومی ندارد در این باره صحبت کنیم، من از هیج کشور خاصی انتظاری ندارم ولی فکر می کنم طبیعی است وقتی کشوری به دلیل محدودیت های ناعادلانه از بازار بیرون می رود و بعد شرایط فراهم می شود که بازگردد همه به او کمک کنند و مطمئن هستم چنین خواهد شد.

نشست پشت درهای بسته وزیران نفت اوپک امروز ساعت ١٤:٣٠ به وقت تهران در مقر دائمی اوپک در وین اتریش برگزار می شود.

همچنین نشست مطبوعاتی نشست ١٦٤ اوپک برای اعلام نتایج این نشست با حضور عبدالله سالم البدری، دبیرکل اوپک و رئیس هیئت نمایندگی کویت، که کشورش ریاست دوره ای اوپک را بر عهده دارد، ساعت ١٨:٣٠ روز چهارشنبه برگزار خواهد شد.

گزارش: رضا زندی، خبرنگار مستقل مستقر در وین اتریش

کد خبر 210180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =