دعوت از غول های نفتی جهان برای حضور در صنعت نفت ایران

شانا _ گروه بین الملل: وزیر نفت امروز (چهارشنبه 13 آذر) از هفت شرکت بزرگ نفتی جهان دعوت کرد پس از پایان تحریم ها، حضور خود را در صنعت نفت ایران گسترش دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در حاشیه صد و شصت و چهارمین نشست اوپک در وین اتریش، با نام بردن از هفت شرکت بزرگ نفتی جهان، از آنها دعوت کرد پس از پایان تحریم ها در میدان های گسترده نفت و گاز جمهوری اسلامی سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: شرایط سرمایه گذاری در بخش های نفتی ایران در ماه آوریل سال 2014 میلادی اعلام خواهد شد.

شرکت فرانسوی توتال، شرکت انگلیسی-هلندی شل، شرکت ایتالیایی انی، شرکت نروژی استات اویل، شرکت انگلیسی بی پی و شرکت های آمریکایی اکسون موبیل و کونوکوفیلیپس، شرکت هایی هستند که زنگنه از آنها نام برده است.

ایران چهارمین ذخایر اثبات شده نفت جهان را در اختیار دارد که بیشتر آنها، با هزینه ای اندک قابل برداشت هستند. جمهوری اسلامی همچنین بیشترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد که 18 درصد از همه گاز موجود در جهان را در بر می گیرد.

زنگنه پیش از این در دوران تصدی وزارت نفت در دولت های هفتم و هشتم، زمینه را برای حضور شرکت های بزرگ اروپایی در صنعت نفت ایران فراهم کرده بود.

با وجود تحریم های آمریکا در آن دوران، شرکت توتال در سال 1997 میلادی و شرکت شل در سال 1999 میلادی پروژه هایی را در صنعت نفت ایران آغاز کرده بودند.

در ماه نوامبر سال جاری میلادی، ایران به توافقی موقت با 6 قدرت بزرگ جهان دست یافت که بر پایه آن، جمهوری اسلامی اصلاحاتی در برنامه هسته ای خود ایجاد می کند و غربی ها از فشار تحریم های خود می کاهند.

زنگنه در گفت و گو با خبرنگاران در حاشیه نشست اوپک اعلام کرد که از هم اکنون، گفت و گو با برخی شرکت ها را آغاز کرده است که البته شرکت های آمریکایی در میان آنها نیستند.

وزیر نفت ایران گفت: ما محدودیتی برای شرکت های آمریکایی در نظر نمی گیریم؛ 20 سال پیش از سوی دولت آمریکا، محدودیت هایی برای آنها وجود داشت اما ما چنین محدودیت هایی نداریم.

به گفته یک مسئول ایرانی، قرار است زنگنه هفته آینده با مدیران ارشد شرکت های انی و شل گفت و گوهایی داشته باشد.

زنگنه اشاره ای به شرکت های روسی، چینی، ژاپنی و دیگران نکرد. وی اعلام کرد ایران به همکاری با شرکت های هندی و چینی نیز علاقه مند است اما هم اکنون، با شرکت های اروپایی مذاکره می کند.

به گفته زنگنه، شرایط قراردادهای نفتی ایران، بهتر از شرایط قراردادی عراق پس از سقوط رژیم صدام حسین خواهد بود. عراقی ها به جای شریک کردن خارجی ها در تولید نفت، هزینه عملیات این شرکت ها را پرداخت می کنند.

زنگنه گفت: نمی توانم درباره جزئیات توضیح بیشتری بدهم.

سید مهدی حسینی، رئیس کمیته ویژه بازنگری قراردادهای نفتی ایران در گفت و گو با رویترز اعلام امیدواری کرد که در ماه آوریل سال آینده میلادی بتواند در کنفرانسی در لندن، شرایط قراردادهای جدید نفتی را در جمهوری اسلامی اعلام خواهد کرد.

یکی از مدیران شرکت های غربی گفت: ایرانی ها دچار این گمان نیستند که در شرایط تحریم می توانند شرکت های غربی را به سرمایه گذاری ترغیب کنند؛ شرکت های غربی نیز پیش از توافق نهایی ایران و قدرتهای جهانی، گام بزرگی برای سرمایه گذاری در ایران بر نخواهند داشت.

یک مدیر نفتی دیگر در شرکت های غربی گفت: حذف تحریم ها به گونه ای که پیشروی شرکت های بین المللی را در صنعت نفت ایران ممکن کند، دست کم در 18 تا 24 ماه آینده به دست خواهد آمد.

کد خبر 210203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =