ضرورت 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی

شانا _ گروه بین الملل: وزیر نفت با تاکید بر استقبال صنعت نفت از سرمایه گذاری مستقیم شرکت های خارجی گفت: برای توسعه صنایع پتروشیمی کشور به 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه هفته گذشته در مصاحبه با نشریه فایننشال تایمز از جمله برنامه های فعلی صنعت نفت را توسعه صنایع پتروشیمی و افزایش محصولات آن عنوان کرد و گفت: زمانی که من فعالیت در این بخش را در سال 1987 میلادی آغاز کردم، ارزش مجموع تولیدات پتروشیمی ایران یک میلیارد دلار بود اما هم اکنون پس از گذشت این سال ها و بهره برداری از پروژه های جدید، مجموع ارزش تولیدات پتروشیمی به 21 میلیارد رسیده است و در نظر داریم که این میزان را به بیش از 40 میلیارد دلار برسانیم.

وی خاطرنشان ساخت: تحقق این هدف به 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. همچنین برای توسعه بخش پتروشیمی ایران به لیسانس های فنی (licenses) ، تجهیزات، اعتبار لازم، مدیریت، فناوری و سرمایه های خارجی نیاز داریم.

وزیر نفت تاکید کرد: بخش های مختلف صنعت پتروشیمی ایران به روی سرمایه گذاران خارجی باز است و هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری  مستقیم سرمایه گذاران در پروژه های پتروشیمی و پالایشگاهی ایران وجود ندارد.

 افزایش جذابیت قراردادهای نفتی

وی با اشاره به اینکه تنها محدودیت سرمایه گذاری مستقیم شرکت های نفتی در پروژه های صنایع نفت و گاز ایران حق دسترسی به ذخایر است گفت: به همین منظور ما در حال بازنگری ساختار قراردادهای نفتی خود در بخش های بالا دستی هستیم تا این قراردادها را برای حضور شرکت های نفتی جذاب کنیم و قراردادها به نفع دو طرف باشد.

زنگنه ادامه داد: هم اکنون برای بازنگری قراردادهای نفتی با شرکت های نفتی خارجی مذاکرات نزدیکی داریم تا راه حل هایی برای اصلاح قراردادهای نفتی ایران پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد در مدل جدید قراردادهای نفتی در بخش های بالادستی می توانیم با دیگر کشورهای منطقه مانند عراق رقابت کنیم و سعی داریم که شرایط این قراردادها را بهبود بخشیم.

به گفته وزیر نفت قراردادهای مشارکت در تولید علاوه بر ایران در دیگر کشورهای منطقه مانند عراق، کویت و عربستان نیز قابل قبول نیستند و باید روش های قراردادی دیگری را دنبال کرد.

زنگنه درباره پیش بینی خود از میزان جذب سرمایه گذاری در صنعت نفت ظرف چهار سال آینده پاسخ داد: من نمی توانم به رقم دقیقی اشاره کنم اما فکر می کنم بدون پارس جنوبی قادر به جذب 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری باشیم. در پروژه های پتروشیمی نیز جذب 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری را پیش بینی می کنیم. علاوه بر این فکر می کنیم 10 میلیارد دلار برای پروژه پالایشگاهی نیز جذب شود.

افزایش تولید نفت و گاز در اولویت است

زنگنه در پاسخ به اینکه برای انجام برنامه های آتی آیا تیم کاری و افراد مورد اعتماد خود را در وزارت نفت انتخاب و تکمیل کرده اید اظهار کرد: بله من تغییراتی را اعمال کرده ام و هم اکنون تیم بسیار با تجربه ای متشکل از افراد فنی و مدیران حرفه ای داریم و نسبت به کاری که باید انجام دهند شناخت کافی دارند.

به گفته وی همه کارها در وزارت نفت به خوبی در حال انجام است زیرا کارکنان به مدیران خود اعتماد دارند و فضای همکاری مطلوبی میان آنان وجود دارد.

وی درباره برنامه های خود برای ساماندهی تعداد نیروهای انسانی گفت: در سال های اخیر تعداد زیادی به بدنه نفت اضافه شده اند اما این موضوع هم اکنون از اولویت های من نیست و برای من افزایش تولید و فروش نفت در شرایط کنونی مهمتر از هر چیز دیگری است.

زنگنه با تاکید بر ضرورت افزایش تولید نفت و گاز کشور خاطرنشان کرد: با توجه به تاخیرهایی که در تکمیل بعضی از فارهای پارس های جنوبی داشته ایم با کمبود شدید گاز در شبکه گاز رسانی رو به رو هستیم و باید به زودی بعضی از پروژه های گازی را به بهره برداری برسانیم.

کد خبر 210276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =