منابع مالی صندوق پروژه مسیر توسعه صنایع پالایشی و پتروشیمی را هموار می کند

شانا_گروه پتروشیمی: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در باره سازوکار صندوق پروژه گفت: صندوقی راه اندازی می شود که با فروش اوراق صندوق، منابعی جذب صندوق شده و این منابع صرف پروژه های سودآور خواهد شد.

به گزارش شانا رئیس سازمان بورس اظهار کرد: هماهنگی هایی با وزارت نفت انجام شده تا با راه اندازی صندوق پروژه، تامین مالی پروژه های نفتی مانند پروژه های پالایشی و پتروشیمی انجام شود و ساختار این صندوق  در حال نهایی شدن است و با شرکت ملی صنایع پتروشیمی تفاهم نامه ای امضا شده که بازار سرمایه به تامین مالی پروژه های پتروشیمی کمک کند.

علی صالح آبادی افزود: صندوق پروژه دارای مزیت هایی است، به علاوه تامین مالی از طریق صندوق بسیار راحت بوده و هر زمانی که صندوق نیازمند پول باشد، می تواند اوراق منتشر کرده و در بازار سرمایه به فروش برساند.

وی با اشاره به این که بازار سرمایه بزرگ شده است، گفت:  زمانی که بازار کوچک باشد و روزی 10 میلیارد تومان معامله انجام شود، نمی توان تامین مالی بزرگ انجام داد، زمانی می توان تامین مالی بزرگ انجام داد که بازار بزرگ باشد.

صالح آبادی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون در چهار بورس، روزانه نزدیک به هزار میلیارد تومان معامله انجام شده است.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که روز گذشته در بورس اوراق بهادار بالای 540 میلیارد تومان و در فرابورس بیش از 200 میلیارد تومان معامله انجام شده است، گفت: زمانی که حجم و ارزش معاملات افزایش می یابد، شرکت ها و بنگاه ها می توانند افزایش سرمایه دهند و منابع درون بازار را برای تولید جذب کنند.

صالح آبادی تصریح کرد: در شرایط رونق مردم در افزایش سرمایه ها شرکت می کنند و این امر به تولید کمک می کند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: اگر شرکتی 90 درصد سهام شرکت الف را در اختیار داشته باشد، این سهام دار عمده با 51 درصد هم می تواند شرکت را مدیریت کند. از همین رو می تواند 39 درصد مازاد را به صورت عمده و خرد در بازار عرضه و با پول آن ، یک پروژه و طرح جدید را اجرا کند که کمکی به بازار اولیه است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با یادآوری این نکته که در بازار بزرگ می توان این تعداد از سهام را فروخت، افزود: این امر کمکی به چرخه اقتصاد ملی است. وی فرصت ایجاد شده در بازار سرمایه را فرصت تامین مالی دانست و به بنگاه ها توصیه کرد کمتر به نظام بانکی تکیه کنند، زیرا می توانند از شرایط مناسب بازار سرمایه برای تامین مالی استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه تامین مالی یکی از مهم ترین موضوعات در بازار سرمایه است، تصریح کرد: امروزه ابزارهای مختلفی برای تامین مالی وجود دارد که از جمله آنها می توان به عرضه های سهام، اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق مرابحه، صکوک و اخیرا اوراق استصناع،اشاره کرد.

دکتر صالح آبادی با بیان اینکه امروزه ابزارهای مختلفی برای تامین مالی وجود دارد، ابراز داشت: از جمله آنها می توان به عرضه های اولیه، اوراق مرابحه، صکوک، استصناع، اشاره کرد. در همین راستا یکی از برنامه هایی که با وزارت نفت دنبال می شود، بحث صندوق های پروژه است. همچنین با وزارت راه و شهرسازی در بحث ساختمان رایزنی هایی انجام شده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص سازوکار صندوق پروژه خاطرنشان کرد: صندوقی  که به زودی راه اندازی می شود با فروش اوراق صندوق، منابعی جذب صندوق شده و این منابع صرف پروژه های سودآور خواهد شد.

دکتر صالح آبادی با اشاره به اینکه در حوزه ساختمان هم چنین موضوعی دنبال می شود، در خصوص تفاوت این صندوق ها با اوراق مشارکت گفت: صندوق پروژه، مانند سهام است و سررسید ندارد، اما اوراق مشارکت دارای سررسید است و زمانی که سررسید اوراق می رسد، منافع میان دارندگان اوراق تقسیم می شود. در حالی که اوراق صندوق پروژه از نظر زمانی نامحدود است.

شکل گیری اقتصاد نفت در بورس انرژی

بر پایه این گزارش صالح آبادی که صبح امروز با رادیو اقتصاد گفت و گو می کرد به جایگاه بورس انرژی پرداخت و گفت: بسیاری از کشورهایی که یک قطره نفت هم ندارند ، بورس نفت راه اندازی کرده اند و از اقتصاد مالی آن بهره برداری می کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز باید با این منابع عظیم نفت و گاز و انرژی تلاش کند به مرجع منطقه ای و بین المللی قیمت گذاری حامل های انرژی و نفت از طریق بورس انرژی تبدیل شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بورس انرژی در کمتر از یک سال فعالیت روند رو به رشدی دارد، گفت: معاملات میعانات گازی آغاز شده است و فروش نفت خام به پالایشگاه داخلی نیز تا آخر آذر عملیاتی خواهد شد.

دکتر صالح آبادی با اشاره به حمایت وزیر نفت از ورود نفت به بورس انرژی و همچنین مذاکره با قائم مقام وزیر نفت در این باره افزود: خیلی از کشورهایی که یک قطره نفت هم ندارند، بورس نفت راه اندازی کرده اند و از اقتصاد مالی آن بهره برداری می کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز باید با این منابع عظیم نفت و گاز و انرژی تلاش کند به مرجع منطقه ای و بین المللی قیمت گذاری حامل های انرژی و نفت از طریق بورس انرژی تبدیل شود.

وی گفت: تلاش می کنیم بورس های کشور در افق بلندمدت به مراجع قیمت گذاری تبدیل شود و در حال حاضر هم بورس کالایی در بخش بین المللی خود به مرجع قیمت گذاری قیر تبدیل شده است.

دکتر صالح آبادی افزود: خوشبختانه شرکت های برق استقبال خوبی از بورس انرژی کردند و معاملات فیزیکی هم در این بورس انجام می شود مانند حلال ها و میعانات گازی و دیگر موارد که ماهیت انرژی دارد.

وی تاکید کرد: ساختار بازار سرمایه کشور در چهار بازار بورس، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی پیشرفت های خوبی دارد و ماهیتی مدرن پیدا کرده است که این روند ادامه خواهد داشت.

رییس سازمان بورس گفت : باید اقتصاد مالی نفت با اقتصاد منابع آن در کشور ترکیب شود.

دکتر صالح آبادی گفت: بورس امروز ایران با چند سال پیش اصلا قابل مقایسه نیست و حتما در افق سند چشم انداز (سال 1404) به ساختاری مدرن و پیشرفته تر و هم تراز با تحولات جهانی خواهد رسید که با شرایط امروز قابل مقایسه نخواهد بود.

وی از افزایش اعتماد مردم به بازار سرمایه خبر داد و افزود: خوشبختانه رسانه ملی و شبکه های تخصصی اقتصاد و بازار در این زمینه فعالیت موثری دارند و مسئولان بازار سرمایه همواره قدردان زحمات اصحاب رسانه ملی هستند.

دکتر صالح آبادی به دلایل حذف معاملات گروهی (ددد) اشاره کرد و گفت: در معاملات گروهی یک کارگزاری سهام را یکجا می خرید و سپس بین مشتری تقسیم می کرد و بعد از ساعت معاملات بین مشتریان خود تقسیم می کرد که این موضوع منجر به برخی مشکلات از جمله تخصیص پیدا نکردن بر مبنای عدالت بود به طوریکه اگر سهمی همان روز از رشد خوبی برخورد می شد این امکان و احتمال وجود داشت که کارگزار بر مبنای تعهداتش سهم ها را اختصاص ندهد.

وی افزود: با حذف معاملات گروهی علاوه بر امکان نظارت بهتر و بیشتر سازمان بر معاملات عدالت بین مشتریان بیشتر حاکم شده و البته با توجه به اینکه حجم معاملات بعداز حذف معاملات گروهی زیاد شده بود امکان افزایش ساعت بازار از سه ساعت به سه ساعت و نیم فراهم شد چون دیگر نیازی به اختصاص زمان اضافه برای دوره تخصیص کارگزاری ها نبود و بعد از پایان ساعت معاملات همه کارها به اتمام می رسد.
 
توصیه های رییس سازمان به سرمایه گذاران

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه هیجانات کاذب در بورس پسندیده نیست، تاکید کرد: سرمایه گذاران باید چند نکته اصولی را مدنظر قرار دهند، نخست اینکه سرمایه مازاد خود را وارد بورس اوراق بهادار کنند.

وی تصریح کرد: افراد نباید منابع مورد نیاز برای زندگی خود را وارد بورس کنند، چراکه امکان کاهش سرمایه در این بازار وجود دارد و فرد دیگر نمی تواند ضروریات زندگی خود را تامین کند.

دکتر صالح آبادی با اشاره به اینکه دومین توصیه، مشورت و تحلیل است، اظهار داشت: برای این کار می توان با شرکت های کارگزاری، شرکت های مشاور سرمایه گذاری و متخصصان امر مشورت کنند تا با تحلیل و بررسی وارد بازار سهام شوند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: سرمایه گذاران باید با افق بلندمدت وارد بازار سهام شوند، زیرا همواره در کوتاه مدت نوسان وجود دارد. برای مثال نیمه اول سال گذشته، حدود سه ماه بازار به شدت در حال کاهش بود. در آن زمان هم به مردم توصیه می شد که بلندمدت به بازار نگاه کنند. این توصیه هم اکنون نیز که بازار در روندی صعودی قرار دارد، تکرار می شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: اگر در بلندمدت اتفاق خاصی نیفتد و مولفه های کلان اقتصادی بهبود یابند، بازار سرمایه نیز در این فضا می تواند به رشد خود ادامه دهد.
 
تعامل های جدید بین سازمان بورس و بانک مرکزی

دبیر شورای عالی بورس به تعامل بورس و بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: با روی کار آمدن تیم جدید بانک مرکزی تعاملات سازنده و خوبی شکل گرفته است.

وی با بیان این که بازار مالی یکپارچه است و بازار پول و سرمایه دو ضلع این بازار واحد هستند گفت: این دو بازار مکمل همدیگر هستند و باید پذیرفت سرمایه گذاران با سلایق مختلف وارد بازار مالی سرمایه گذاری می شوند و متناسب با سلایق و میزان ریسک پذیری و ریسک گریزیشان از خدمات سرمایه گذاری در بانک ها و بازار سهام استفاده می کنند.

دکتر صالح آبادی به برگزاری جلسات مستمر و برگزاری کارگروه مشترک سازمان بورس و بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: در بسیاری از موراد از جمله تعیین نرخ و سود اوراق مشارکت لازم است که بانک مرکزی و سازمان بورس هماهنگ باشند چون بانک ها علاوه بر خدمات بانکی در قالب سپرده گذاری سهام آنها در بورس قابل معامله است و این هماهنگی ها و نتایج تصمیمات به دو دستگاه می تواند زمینه طراحی طرح های جدید سرمایه گذاری را فراهم کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به ضرورت شکل گیری بازار ایده اشاره کرد و گفت: در فرمایشات مقام معظم رهبری توجه و تأکید فراوانی به اقتصاد دانش بنیان و ظرفیت های این حوزه شده اما از آنجایی که بازاری برای کسانی که ایده دارند و کسانی که متقاضی ایده های نو و جدید هستند وجود ندارد، امکان تجاری سازی ایده ها و ورود دانش به بازار اقتصاد به کندی صورت می گیرد اما با شکل گیری بازار ایده فرصتی برای توسعه و صنعتی شدن ایده ها فراهم می شود.

دکتر صالح آبادی از راه اندازی بازار ایده تا پایان سال خبر داد و گفت: این بازار ارتباط صنعت و دانشگاه را در فرآیندی اقتصادی و تجاری ساماندهی خواهد کرد و با کمک به گسترش اقتصاد دانش بنیان به تحقق اقتصاد مقاومتی منجر می شود.

وی درباره آموزش آکادمیک بورس در دانشگاه ها گفت: در دانشگاه ها رشته هایی همچون حسابداری، مدیریت مالی و مهندسی مالی تدریس می شود البته در کنار این رشته های تحصیلی دانشگاهی دوره های آموزشی کاربردی در برخی دانشگاه ها و سازمان ها برگزاری می شود که با گذراندن آن گواهینامه های مرتبط با بازار سرمایه به فرد داده می شود.

وی درباره مزایای این دوره های آموزشی گفت: این دوره ها بر اساس نیاز روز بازار طراحی شده و دانش کاربردی بازار سرمایه در اختیار متقاضیان این دوره ها قرار می گیرد علاوه بر اینکه برخی از این گواهینامه مورد تأیید سازمان است و دارنده گواهینامه می تواند از برخی خدمات ناشی از این گواهینامه در بازار سرمایه استفاده کند.

رییس سازمان بورس در خصوص درخواست سهامداران در خصوص کاهش کارمزد خرید و فروش گفت: با توجه به افزایش حجم معاملات و بالا رفتن تعداد معاملات برخط کاهش کارمزد یک خواسته منطقی است و روی این خواسته کار می شود.

سخنگوی سازمان بورس درباره امکان راه اندازی بیمه سرمایه گذاری و کاهش ریسک در بورس گفت: در بازار سهام یکی از ساز و کارها تشکیل سبد و تنوع بخشی به سبد از طریق خرید سهم های متنوع در گروهای مختلف است که به این ترتیب حاشیه ریسک کاهش پیدا میکند.

وی خرید اوراق آتی سهام را نیز به سرمایه گذاران حرفه ای پیشنها کرد و گفت: اوراق آتی سهام برای سرمایه گذاران حرفه ای ابزار مناسبی برای پوشش ریسک است اما همین ابزار برای افراد تازه کار مناسب نیست و همچنان به این افراد تشکیل سبد برای کاهش ریسک توصیه می شود.

 


کد خبر 210334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =