احتمال حضور بانک های اروپایی در انتقال پول نفت ایران

شانا _ گروه بین الملل: معاون وزیر نفت ایران در امور بین الملل و بازرگانی از احتمال مشارکت بانک های اروپایی در انتقال پول نفت ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، علی ماجدی روز گذشته (28 آذر) در مصاحبه ای گفت: به محض آغاز و اجرایی شدن توافق با قدرت های جهانی درباره برنامه هسته ای ایران، تهران احتمال دارد از بانک های اروپایی برای دریافت بخشی از پول نفت خود استفاده کند.

وی افزود: قرار است که چهار یا پنج بانک برای انتقال پول نفت ایران مشارکت داشته باشند و به طور حتم بانک های اروپایی نیز در این زمینه فعال خواهند بود.

اروپا، آمریکا و دیگر کشورها ماه نوامبر گذشته درباره برنامه هسته ای ایران به توافق رسیدند.

این مقام ارشد اظهار کرد: ایران شاید از بانک هایی در اروپا و آسیا برای انتقال درآمد حاصل از فروش نفت خود و پرداخت پول کالاهای وارداتی از کشورهای مختلف استفاده کند.

صادرات نفت ایران سال گذشته میلادی به دلیل تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا کاهش یافت و سبب شد تا بانک ها و بیمه کنندگان نتوانند از عهده پرداخت و انتقال پول نفت ایران بر آیند.

وی افزود: توانایی کشورهایی مانند چین، ژاپن و هند برای استفاده از بانک های اروپایی در انتقال پول نفت ایران به جزئیات نهایی توافقنامه ماه نوامبر بستگی دارد.

ماجدی گفت: ایران و 6 قدرت جهانی که توافق ژنو را امضا کردند هنوز در حال کار  روی جزئیات تحریم های تجاری و مالی هستند که قرار است کاهش یابند.

مقام های ایرانی همچنین در حال مذاکره با شرکت های نفتی اروپایی درباره پروژه هایی هستند که می توانند به محض برداشته شدن تحریم ها آنها را اجرا کنند؛ ضمن آن که در حال انجام تغییراتی در شرایط  و ضوابط قراردادها برای جذب سرمایه های خارجی هستند.

معاون وزیر نفت ایران در امور بین الملل و بازرگانی اعلام کرد: بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در جریان سفر خود به وین برای شرکت در نشست 164 سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در اوایل ماه دسامبر، با روسای شرکت های ویتول سوئیس، انی اس پی ای ایتالیا و او ام وی ای جی اتریش و مقام هایی از شرکت انگلیسی- هلندی شل دیدار کرد. 

وی اظهار کرد: مقام های ایرانی در حال برنامه ریزی برای انجام گفت وگوهایی با شرکت های بین المللی بیشتری در لندن در ماه مارس سال 2014 هستند.

ماجدی یادآور شد: ایران قصد دارد در ماه آوریل آینده قراردادهای تولید نفت جدیدی را به شرکت های نفتی بین المللی ارائه دهد. 

به گفته وی، یک کمیته ایرانی مقایسه ضوابط و شرایط قراردادهای استفاده شده در کشورهای منطقه خلیج فارس را بر عهده خواهد داشت تا ایده هایی از آنچه که فکر می کنیم رقابتی و جذاب است، به دست بیاوریم.

ماجدی اظهار کرد: ما در حال مقایسه تمام این قراردادها هستیم تا در نهایت یک الگوی قراردادی جدید تهیه کنیم که شاید یک قرارداد خدمات اما با سود و منفعت بیشتر باشد.

وی افزود: ایران می تواند سه میلیون و 500 هزار بشکه در روز نفت تولید کند و می تواند ظرف حدود یک سال پس از رفع تحریم ها به این سطح تولید برسد.

وی افزود: ایران احتمال دارد با کمک شرکت های بین المللی به دنبال حدود 4 میلیون بشکه در روز تولید نفت باشد.

کد خبر 210744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =