ایجاد شرکت های اقماری در پژوهشگاه صنعت نفت کلید می خورد

شانا_ گروه نفت: رئیس پژوهشگاه صنعت نفت از شکل گیری اولین شرکت اقماری در این پژوهشگاه تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: تشکیل شرکت های اقماری و دانش بنیان، گامی بلند به سوی تجاری سازی فناوری ها در پژوهشگاه خواهد بود.

حمیدرضا کاتوزیان، صبح امروز (سه شنبه؛ 3 دی ماه) در نشستی با عنوان "رویکرد نوین پژوهشگاه صنعت نفت در اصلاح ساختار و سیستم در جهت بهینه سازی چرخه تبدیل علم به فناوری"، با اشاره به تلاش های صورت گرفته به منظور تجاری سازی فناوری ها در پژوهشگاه صنعت نفت، از ایجاد اولین شرکت اقماری در پژوهشگاه تا پایان سال جاری خبر داد.

وی اظهار داشت: تشکیل مراکز اقماری و شرکت های دانش بنیان، تنها یکی از برنامه های پژوهشگاه صنعت نفت در راستای تجاری سازی فعالیت های پژوهشی، فناوری و علمی و کاربردی شدن این فعالیت ها در صنعت است.

کاتوزیان با بیان این که مطالعات و پیگیری ها به منظور بررسی موانع قانونی تشکیل شرکت های اقماری و دانش بنیان پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده است، تصریح کرد: بررسی های ما نشان داد این امر، هیچ منع قانونی ندارد  و ایجاد این شرکت ها در تسریع روند تجاری سازی فناوری ها، نقش بسزایی خواهد داشت.

وی با بیان این که با تشکیل شرکت های اقماری و دانش بنیان در پژوهشگاه صنعت نفت، برخی فناوری ها که پژوهشگاه مبدع و یا تکمیل کننده آن هاست، به سمت تجاری سازی و صنعتی شدن حرکت خواهند کرد، گفت: آنچه در این بین اهمیت دارد مطالعه در خصوص حوزه فعالیت شرکت های اقماری است؛ چه آنکه لازم است شرکت های اقماری و دانش بنیان در حوزه محصولات و فناوری هایی فعالیت کنند که مورد استقبال بازار نیز قرار گیرد.

وی در این زمینه با اشاره به این که بسیاری از شرکت های اقماری در سطح دنیا، بلافاصله پس از شکل گیری متوقف و تعطیل می شوند، ادامه داد: حرکت درست و اصولی شرکت های اقماری و تحقق اهداف مدنظر این شرکت ها، نیازمند بررسی های دقیق و مطالعات امکانسنجی مدونی است که خوشبختانه این امر در پژوهشگاه صنعت نفت مدنظر واقع شده است.

ضرورت افزایش تعاملات پژوهشگاه صنعت نفت و وزارت نفت
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در ادامه بر ضرورت برقراری تعامل بیشتر بین پژوهشگاه صنعت نفت و وزارت نفت و شرکت های تابعه آن تاکید کرد و گفت: پژوهشگاه صنعت نفت، از بازوهای اصلی و توانمند تحقیق و توسعه در وزارت نفت است و با توجه به رویکرد دولت یازدهم مبنی بر اهمیت فراوان تخصص و علم در فعالیت ها، پژوهشگاه صنعت نفت نیز بر عمق فعالیت های خود در دو بعد تخصصی شدن و علمی شدن خواهد افزود.

کاتوزیان با بیان این که لازم است شعار "پژوهش برای پاسخگویی به نیازهای صنعت" بیش از پیش مدنظر پژوهشگران و محققان قرار گیرد، اضافه کرد: اگرچه تجزیه و تحلیل علوم پایه از دستور کار پژوهشگاه صنعت نفت خارج نمی شود، اما لازم است کاربردی شدن پژوهش ها و پاسخگویی به نیازهای صنعت به خصوص در بخش صنعت نفت بیشتر مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اصلاح برخی ساختارها در پژوهشگاه صنعت نفت، یادآور شد: تغییرات اعمال شده در ساختار پژوهشگاه به منظور افزایش بهره وری، در آینده ای نزدیک اطلاع رسانی می شود.

قانون بهینه سازی مصرف انرژی احیا شود
کاتوزیان با اشاره به تلاش های مجلس هشتم در خصوص تدوین قانون بهینه سازی مصرف انرژی، با انتقاد نسبت به ابلاغ نشدن این قانون از سوی دولت دهم توضیح داد: این قانون مشتمل بر 75 ماده است که در صورت ابلاغ و اجرایی شدن، به تحولات بسیاری در زمینه بهبود مصرف انرژی در کشور منجر می شود.

وی تاکید کرد: بحث کاهش آلاینده ها مقوله ای بین بخشی و چند رشته ای است که تحقق آن، مشارکت بسیاری از نهادها را می طلبد و با این حال، مباحثی نظیر اصلاح سوخت، اصلاح موتورها و کاهش آلاینده ها از این رهگذر، در دستور کار پژوهشگاه صنعت نفت قرار دارد.

کاتوزیان در این زمینه گفت: با توجه به اهمیت موضوع کاهش آلایندگی های هوا، امکان تشکیل بخشی مجزا در پژوهشگاه صنعت نفت به منظور تمرکز بر مباحث سوخت و روغن وجود دارد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به حمایت های گسترده این پژوهشگاه از پژوهشگران، خاطرنشان کرد: پژوهشگاه صنعت نفت در سال جاری از 28 پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد و 9 پایان نامه در مقطع دکترا حمایت کرده است.

 

کد خبر 210885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =