روغن مستعمل به روغن پایه تبدیل می شود

شانا_گروه پتروشیمی: محققان گروه پژوهشی فناوری‌های نوین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی موفق به دستیابی فناوری کاتالیتیکی بازیافت روغن‌های مصرفی پتروشیمی و تبدیل آن به روغن پایه شدند.

به گزارش شانا برای اولین بار در کشور، محققان گروه پژوهشی فناوری‌های نوین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی موفق به دستیابی به فناوری کاتالیتیکی بازیافت روغن‌های مصرفی پتروشیمی و تبدیل آن به روغن پایه شدند.

روغن‌های سوخته پتروشیمی در واقع منبع بسیار با ارزشی است که بدون هیچ استفاده‌ای به‌عنوان پسماند دورریز می‌شود و به‌عنوان یک منبع آلوده‌کننده محیط زیست و به‌ویژه آب محسوب می‌شود.

یک گالن روغن کار کرده می‌تواند یک میلیون گالن آب آشامیدنی را آلوده کند، یعنی آب مصرفی 50 نفر در طول یک سال؛ از سوی دیگر انرژی مصرفی برای تصفیه روغن موتور کارکرده برابر یک سوم انرژی مصرفی برای تصفیه نفت خام است .

در این طرح پژوهشی از سرباره‌های فلزی به‌عنوان کاتالیست چندمنظوره استفاده شده است و روغن مستعمل که دارای مقادیری از ترکیبات اسیدی، رزینی و سنگین و ذرات جامد است، با انجام مجموعه واکنش‌های احیا و عامل‌زدایی، ترکیبات اسیدی به هیدروکربن اولیه کاهش پیدا کرده، ترکیبات عامل‌دار که شامل مواد نیتروژندار، گوگرددار و اکسیژندار حاصل از تجزیه مواد افزودنی روغن است، در اثر فرآیندهای هیدروسولفوریزاسیون و هیدروداکسیژناسیون و هیدرودنیتروژناسیون عامل‌زدایی شده و به هیدروکربن تبدیل می‌شود.

بر پایه این گزارش در حال حاضر این گروه پژوهشی در حال تهیه بانک اطلاعاتی روغن‌های مستعمل بوده که منجر به ایجاد سامانه مناسبی برای تعویض به‌موقع روغن‌ها و تعیین روش‌های مناسب بازیافت هر روغن است. اقدام بعدی شامل طراحی و ساخت پایلوت قابل حمل بازیافت روغن به‌منظور احیا انواع روغن پایه پارافینیک در محل تخلیه (مجاور پلنت در حال کار) و فرمولاسیون مجدد برای تبدیل به روغن تازه و استفاده در محل مربوطه است. این فناوری با ایجاد دو ارزش افزوده با استفاده از دو ماده دورریز یعنی روغن سوخته و سرباره فلزی، به انجام رسیده است.



کد خبر 210916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =