سازمان بورس درباره توقف نماد 4 شرکت پتروشیمی شفاف سازی کرد

شانا _ گروه پتروشیمی: سازمان بورس و اوراق بهادار که 10 روز پیش جلوی معاملات پتروشیمی های موسوم به پتروشیمی های کاغذی را گرفته بود امروز با انتشار اطلاعیه شفاف سازی، درباره وضعیت این شرکت ها اطلاع رسانی کرد.

به گزارش شانا، سازمان بورس در 4 اطلاعیه شفاف سازی مجزا به وضعیت شرکت های پتروشیمی زنجان، ممسنی، کازرون و دهدشت پرداخته است که متن ارسالی به طور اجمالی حاکی از به بهره برداری نرسیدن این شرکت هاست.

پتروشیمی زنجان

شرکت پتروشیمی زنجان در سال 85 به منظور راه اندازی و بهره‌برداری کارخانجات صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش، صدور محصولات صنعتی و پتروشیمی تأسیس شده و به دلیل فقدان منابع مالی کافی، تاکنون به بهره برداری نرسیده است. جزئیات مربوط به پروژه در بند 4 گزارش حسابرس نسبت به صورتهای مالی سال مالی منتهی به 30/12/91، اینگونه بیان شده است: "سرفصل دارایی های ثابت شامل دارایی های در دست تکمیل عمدتاً مربوط به احداث پروژه اوره و آمونیاک است که نسبت به برنامه زمان بندی اولیه دارای تاخیرات قابل توجهی بوده بطوریکه بازبینی مجدد در برنامه زمان بندی ثانویه فاقد مصوبه مجمع عمومی و هیئت مدیره می باشد ، از طرفی به دلیل توقفات ناشی از عدم دریافت تجهیزات ضروری طرح ، برخلاف استانداردهای حسابداری کلیه هزینه های مالی طی سال مورد گزارش به مبلغ 179.283 میلیون ریال ، به پروژه منظور شده است ."

پتروشیمی ممسنی

شرکت پتروشیمی ممسنی در سال 86 به منظور راه اندازی مجتمع های پتروشیمی تأسیس شده و به دلیل فقدان منابع مالی کافی، تاکنون به بهره برداری نرسیده است. جزئیات مربوط به پروژه در بند 5 گزارش حسابرس نسبت به صورتهای مالی سال مالی منتهی به 31/06/92، اینگونه بیان شده است: "علیرغم گذشت بیش از 5 سال از شروع فعالیت شرکت ، بدلیل عدم تامین منابع مالی مورد نیاز، پیشرفت فیزیکی پروژه تا تاریخ ترازنامه حدود 6 درصد (در مقابل 100 درصد برنامه اولیه) بوده و مطابق آخرین برآورد انجام شده، زمان آغاز بهره برداری در صورت رفع موانع موجود 4 سال دیگر و بودجه طرح به مبلغ .512952 میلیون ریال و 364 میلیون یورو پیش بینی شده است. ضمناً علیرغم معرفی شرکت توسط وزیر محترم نفت به صندوق توسعه ملی جهت استفاده از منابع آن صندوق، از اقدامات انجام شده تا تاریخ این گزارش نتیجه لازم حاصل نشده است.

پتروشیمی کازرون

شرکت پتروشیمی کازرون در سال 87 به منظور راه اندازی و بهره‌برداری مجتمع های پتروشیمی و کارخانجات صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش، صدور محصولات صنعتی و پتروشیمی از جمله پلی اتیلن سبک و سنگین و سایر مشتقات مربوطه تأسیس شده و به دلیل فقدان منابع مالی کافی، تاکنون به بهره برداری نرسیده است. جزئیات مربوط به پروژه در بند 5 گزارش حسابرس نسبت به صورتهای مالی سال مالی منتهی به 31/06/92، اینگونه بیان شده است: "به دلیل عدم پیشرفت پروژه در چارچوب زمان بندی اولیه که عمدتا ناشی از کمبود منابع مالی می باشد و تغییرات نرخ ارز و شرایط حاکم اقتصادی و محدودیتهای موجود در رابطه با تامین نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری ، اتخاذ تدابیر مناسب و پیش بینی تمهیدات لازم به منظور تامین منابع مالی و لجستیکی پروژه مورد تاکید است."

 پتروشیمی دهدشت


شرکت پتروشیمی دهدشت در سال 88 به منظور راه اندازی و بهره‌برداری مجتمع های پتروشیمی و کارخانجات صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش، صدور محصولات صنعتی و پتروشیمی از جمله پلی اتیلن سنگین و سایر مشتقات مربوطه تأسیس شده و به دلیل فقدان منابع مالی کافی، تاکنون به بهره برداری نرسیده است. جزئیات مربوط به پروژه در بند 6 گزارش حسابرس نسبت به صورتهای مالی سال مالی منتهی به 30/12/91، اینگونه بیان شده است: "طرح راه اندازی واحد تولید پلی اتیلن سنگین (HDPE) با ظرفیت 300 هزار تن و با پیش بینی سرمایه گذاری اولیه بمبلغ 273 میلیون یورو و 35/15 میلیارد ریال در بهمن 1388 آغاز و دوره اجرا و راه اندازی آن 4 سال تعیین شده است. بررسیها حاکی از عدم بازبینی و برآورد میزان سرمایه گذاری مورد نیاز از یکسو و عدم حصول نتیجه از پیگیریهای انجام شده بمنظور تامین منابع مالی و به تبع آن عدم گشایش اعـتبار اسنادی ارزی و عملیاتی شدن قـرارداد EPCC و عدم پیشرفت فیزیکی طرح متناسب با پیش بینی های اولیه بشرح یادداشت توضیحی 27 صورتهای مالی است. با عنایت به پیشرفت پروژه در پایان دوره مورد گزارش در حدود 33/5 درصد ضروریست ضمن بازنگری مجدد طرح تمهیدات لازم بمنظور تامین منابع مالی بمنظور جلوگیری از تحمیل هزینه های اضافی ناشی از تاخیر در راه اندازی پروژه، صورت پذیرد.

سهامداران می توانند برای کسب اطلاعات تکمیلی به سایت کدال www.codal.ir مراجعه کنند که از متن کامل نامه سازمان و همچنین نامه شرکت ها در خصوص پیشرفت پروژها مطلع شوند.   

کد خبر 210929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =