تهران - ایرنا - رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: تسهیل جذب سرمایه گذاری خارجی، انتقال دانش فنی و رفع موانع صدور نفت از دستاوردهای اجرایی شدن توافق ژنو است.

رضا پدیدار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به دستاوردهای اجرایی شدن توافق ژنو، اظهار داشت: اجرایی شدن این توافق، روند صادرات نفت و فرآورده های نفتی و پتروشیمی ایران را تسهیل می کند.

وی افزود: اجرایی شدن این توافق، زمینه ای را فراهم می کند تا ایران بتواند مشتریان قدیمی نفت خود در اروپا را برگرداند و روابط تجاری با آنها را تقویت کند.

این کارشناس صنعت نفت با بیان اینکه، اجرایی شدن توافق ژنو، دستاوردهای مثبتی را نیز برای سازندگان و تولیدکنندگان داخلی به ارمغان خواهد آورد، گفت: برای توسعه بخش بالادستی صنعت نفت به جذب سرمایه خارجی و انتقال دانش فنی نیاز داریم که این توافق راه را برای این هدف باز می کند.

وی اضافه کرد: با توجه به تاکید قوانین داخلی در خصوص استفاده از 51 درصد توان ساخت داخل در قراردادها، ورود سرمایه گذاران و شرکت های خارجی می تواند وضعیت شرکت های سازنده داخلی را بهبود ببخشد.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت خاطر نشان کرد: با افزایش سرمایه گذاری خارجی و فعالیت در بخش های بالادستی صنعت نفت مانند اکتشاف و توسعه میادین مشترک، سازندگان و تولیدکنندگان داخلی نیز امتیازات خوبی را کسب خواهند کرد.

پدیدار با اشاره به عقب ماندگی سرمایه گذاری در صنعت نفت از برنامه پنج ساله پنجم توسعه، گفت: بر اساس برنامه پنجم توسعه قرار بود که 155 میلیارد دلار در بخش بالادستی نفت یعنی اکتشاف و توسعه میادین سرمایه گذاری شود، اما متاسفانه تنها 42 میلیارد دلار از این مبلغ محقق شده است.

وی افزود: همچنین طبق برنامه پنجم توسعه باید 21 میلیارد دلار نیز در بخش پایین دستی صنعت نفت سرمایه گذاری انجام می شد که تنها 2.7 میلیارد دلار تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه، اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت بیشتر با بخش پایین دستی صنعت نفت سر و کار دارند، اظهار داشت: سرمایه گذاری پایین در بخش پایین دستی صنعت نفت در سالهای گذشته به معنای بی توجهی به جایگاه و توان سازندگان داخلی بوده است.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ادامه داد: وزارت نفت باید برنامه ریزی درستی برای استفاده از توان سازندگان داخلی در دوران پس از تحریم داشته باشد.

ایران و گروه 1+5 توافق کردند متن توافقنامه هسته ای ژنو از 30 دی ماه جاری اجرایی شود.

کد خبر 211476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =