پالایشگاه های کوچک موجب تقویت بخش خصوصی می شود

شانا_ گروه پالایش و پخش: رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز، پتروشیمی با بیان اینکه ایجاد واحدهای خصوصی جدید بهترین روش برای گسترش روند خصوصی سازی در کشور است، از وجود 11 پالایشگاه کوچک خصوصی و فعالیت 7 مورد از آن ها خبر داد.

حسن خسروجردی در گفت و گو با خبرنگار شانا گفت: خصوصی سازی در سال های اخیر به معنای واقعی آن صورت نگرفت و واحدهای بزرگ دولتی بابت رد دیون دولت به شبه دولتی ها (خصولتی) واگذار شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای اجرای اصل 44 قانون اساسی در کشور و تشدید روند آن در سال های اخیر، به این نتیجه رسیدیم که خرید واحدهای دولتی برای ما امکان پذیر نیست، افزود: متقاضیانی چون صندوق بازنشستگی نفت، تامین اجتماعی و ....، پیش از اعلام تقاضای اعضای این اتحادیه، در صف خریداران این واحدها قرار گرفتند و فروش آن ها به این اتحادیه برای امضا کنندگان جذابیتی نداشت.

خسروجردی ادامه داد: بنابراین به ایجاد واحدهای جدید خصوصی اقدام کردیم و به همین منظور 11 پالایشگاه کوچک نفت از سوی اعضای این اتحادیه در سراسر کشور تاسیس شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون از این تعداد، 7 پالایشگاه با ظرفیت 2 تا 5 هزار بشکه در روز فعال است، تصریح کرد: این پالایشگاه ها در شهرهای تبریز، قم، یزد، خراسان، اهواز و ... قرار دارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز، پتروشیمی افزود: بخشی از خوراک این واحدهای پالایشی از میعانات گازی داخلی، نفت خام کردستان (خارج از کشور) و روسیه تامین می شود.

او با بیان اینکه تولیدات این پالایشگاه ها به خارج از کشور صادر می شود، افزود: محصولات نهایی شامل بنزین، گازوئیل، ال پی جی، نفتا و کراتین می شود که بسته به درخواست مشتری در این پالایشگاه ها تولید می شود.

وی با بیان اینکه تا این اواخر کیفیت محصولات تولیدی این پالایشگاه ها در داخل کشور مورد قبول نبود، گفت: قرار شده است که استاندارد و کیفیت محصولات پالایشگاه ها افزایش یابد و پروژه های بهبود کیفیت در آن ها اجرا شود تا تولیدات در داخل کشور نیز مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته این مقام مسئول هم اکنون بیشتر مشتریان تولیدات این پالایشگاه ها عراق و افغانستان هستند.

حسن خسروجردی همچنین از ایجاد کنسرسیوم پالایشگاهی متشکل از دو سه کشور خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر کنسرسیوم های آسیایی، آفریقایی و اروپایی، آسیایی در حال شکل گیری است که برخی از آن ها در حال طراحی اولیه است.

به گفته خسروجردی ظرفیت این پالایشگاه ها حداقل 20 هزار بشکه و خوراک همه آن ها میعانات گازی خواهد بود.

کد خبر 211731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =