ایران از سرمایه گذاری و فناوری شرکت های نفتی غربی استقبال می کند

شانا _ گروه بین الملل: رئیس جمهور و وزیر نفت ایران در جریان دیدار با مدیران عامل شرکت های بزرگ نفتی جهان از تدوین قراردادهای تازه نفتی این کشور برای جذب سرمایه های خارجی خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حجت الله الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی و بیژن زنگنه، امروز (پنج شنبه سوم بهمن)  در حاشیه چهل و چهارمین مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس در جریان دیدار با جمعی از مدیران عامل شرکت های بزرگ نفتی جهان از برنامه جمهوری اسلامی ایران برای تدوین مدل تازه و جذاب قراردادهای نفتی برای سرمایه گذاری در پروژه های نفت و گاز این کشور و آماده شدن آن تا تابستان آینده خبر دادند.  

مدیران ارشد حاضر در این نشست گفتند: دکتر روحانی و زنگنه اعلام کرده اند که دولت جدید ایران مشتاق است تا درهای کشور را به روی سرمایه گذاری ها و فناوری های غربی باز کند. 

این دو مقام ایرانی همچنین بر اهمیت سوخت های فسیلی با توجه به رشد روز افزون تقاضای جهانی انرژی تاکید کردند.

پائولو اسکارونی، مدیر عامل شرکت انی ایتالیا که در این نشست حاضر بود، گفت: حقیقت این است که حضور رئیس جمهور ایران در این نشست، نشانه ای از عزم تهران برای گشودن درهای خود به روی شرکت های نفتی بین المللی است.

یکی دیگر از این مدیران ارشد حاضر در این نشست که خواست نامش فاش نشود، از این سخنرانی به عنوان یک نطق تاثیر گذار یاد کرد و گفت: طرف ایرانی اعلام کرد که در حال کار  روی تدوین یک مدل تازه قرارداد برای همکاری با سرمایه گذاران و خواستار مشورت با این شرکت ها برای تنظیم قراردادهای جدید است.

وی ادامه داد: آنها قرار است تا تابستان آینده تصمیم نهایی خود را در باره این مدل جدید اعلام کنند.

یکی دیگر از این مدیران ارشد افزود: پیغام مقام های ایران این بود که ریسک های زمین شناسی در کشور ما پایین و ذخایر ما قابل توجه است و آنان گفتند که به ایران بیایید و ما شرایط قراردادها را رقابتی می کنیم تا رضایت شما جلب شود، بازگشت شما برای سرمایه گذاری مورد قبول ماست.

علاوه بر شرکت انی، نمایندگان شرکت های توتال فرانسه، بی پی انگلیس، لوک اویل و گازپروم نفت روسیه و چندین شرکت دیگر در این نشست حضور داشتند.

پیش از این شرکت انگلیسی-هلندی شل اعلام کرده بود که مدیر عامل این شرکت در این دیدار حضور نخواهد داشت.

هنوز مشخص نیست که آیا در این دیدار، که پشت درهای بسته و تحت تدابیر امنیتی شدید برگزار شد، نمایندگان شرکت های آمریکایی مانند اکسون موبیل یا شوروون هم حضور داشتند یا خیر.

تهران پس از لغو برخی تحریم ها از آمادگی خود برای ورود شرکت های غربی با هدف احیای میدان های نفتی قدیمی خود و توسعه میدان های نفت و گاز جدید خبر داده است.

اسکارونی گفت: بهترین گزینه برای شرکت هایی همچون ما به منظور بازگشت به ایران این است که با جدیت در چهارچوب تحریم ها حرکت کنیم و به هر دو طرف (ایران و قدرت های غربی) فشار بیاوریم تا به یک توافق نهایی برسند تا  سرانجام تمامی تحریم ها برداشته شود.

وی افزود: من پیش از این هم گفته بودم حتی اگر همه تحریم ها برداشته شود، بر اساس قراردادهای قدیمی با ایران کار نخواهیم کرد.

 مدیر عامل شرکت انی، پس از توافق هسته ای ژنو نخستین مدیر یک شرکت نفتی غربی بود که با وزیر نفت ایران در حاشیه نشست اوپک در آذر ماه دیدار کرد. 

بر پایه گزارش رویترز، مقام های ارشد ایرانی اعلام می کنند که تهران می تواند ظرف ٦ ماه تولید نفت خود را به روزانه چهار میلیون بشکه افزایش دهد، این در حالی است که کارشناسان غربی در تحلیل های خود محافظه کار هستند و معتقدند که افزایش تولید نفت ایران به روزانه سه میلیون تا سه میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه محتمل تر است.

چندی پیش وزیر نفت ایران در حاشیه نشست ١٦٤ اوپک در وین اتریش اعلام کرده بود: ایران در هر شرایطی روزانه چهار میلیون بشکه نفت را تولید می کند و من تحت هیچ شرایطی از حق تهران برای تولید روزانه چهار میلیون بشکه نمی گذرم حتی اگر قیمت های جهانی این ماده به سطوح ٢٠ دلار برای هر بشکه برسد.

 دو مدیر ارشد دیگر حاضر در این نشست، اعلام کردند که به طور حتم مدل تازه قراردادهای نفتی ایران را در نظر می گیرند و  سرمایه گذاری در بخش های نفتی ایران را بررسی می کنند.

کد خبر 211810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =