مشتریان اروپایی خواهان از سرگیری تجارت نفتی با ایران هستند

شانا_گروه بین الملل: با پیش بینی لغو کامل تحریم های ایران خریداران نفت ایران برای دیدار با مقام های ایران صف کشیده اند.

به گزارش رویترز از لندن، با وجود پا برجا بودن بعضی از تحریم ها و محدودیت ها علیه ایران ، مقام های بعضی از شرکت های اروپایی از جمله توتال فرانسه و شرکت پالایشگر ساراس، شرکت مستقل پالایش نفت ایتالیا، در هفته های گذشته برای مذاکره با شرکت ملی نفت ایران به تهران سفر کرده اند.

منابع نزدیک به مذاکرات ایران با شرکت های نفتی اروپایی گفتند: تهران مطمئن است که بهبود روابط با غرب راه را برای از سرگیری مبادله نفت با اروپا از  اواخر سال جاری میلادی همواره خواهد کرد.

یک مقام بلندپایه نفتی ایران گفت: همه خود را برای مذاکره جدی با ایران آماده می کنند و منتظر لغو تحریم ها هستند.

وی همچنین تصریح کرد: مشتریان سنتی ایران در اروپا علاقه مندی فراوان خود را به از سرگیری مبادله نفت با ایران ابراز داشته اند. 

با این وجود مقام های نفتی کشورهای غربی می گویند که گفت و گوهای آنها با ایران جنبه مقدماتی دارد و تاکید می کنند که آنان دست به اقدامی نخواهند زد که تحریم های کنونی را نقض کند.

پائولو اسکارونی، مدیر عامل شرکت انی، روز پنجشنبه (سوم بهمن) در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس به خبرنگاران گفته بود: بهترین راه برای بازگشت شرکت هایی مانند انی به ایران رعایت تحریم ها و سوق دادن دو طرف به سوی دستیابی به توافقی است که به روزی لغو تحریم ها را در پی داشته باشد. 

یک سخنگوی شرکت انی گفت: مقام های این شرکت برای گفت و گو در مورد از سرگیری مبادله نفت خام به تازگی از ایران دیدن نکرده اند. 

ایران و کشورهای غربی در ماه نوامبر به توافق 6 ماهه ای دست یافتند که بر اساس آن ایران قول داد، در ازای تعلیق برخی تحریم های اقتصادی، برنامه هسته ای خود را محدود کند. 

اجرای این توافقنامه از روز دوشنبه گذشته (30 دی) آغاز شده است و امید می رود راه را برای حل و فصل فراگیر بن بست هسته ای ده ساله ایران هموار کند.

این توافقتنامه شامل لغو تحریم های واردات نفت اروپا از ایران نمی شود اما مانع آغاز گفت و گوهای ایران و شرکت های نفت اروپا نیز نشده است.

یک مقام ارشد غربی پس از بازگشت از ایران گفت: ایران مایل به صدور نفت خود به اروپاست و اعتقاد دارد که این کار در پایان سال جاری امکان پذیر خواهد بود.

یک مقام  رسمی گفت:یک گروه از پالایشگاه سارس ایتالیا در ماه دسامبر به دعوت شرکت ملی نفت ایران از تهران دیدن کرده اند.

پیش از تشدید تحریم های نفتی غرب علیه ایران در اواسط سال 2012، ایران روزانه بیش از 700 هزار بشکه نفت به اتحادیه اروپا و ترکیه صادر می کرد که یک سوم کل صادرات نفت این کشور را شامل می شد. باقی مانده نفت ایران به آسیا صادر می شود. پس از تحریم های غرب صادرات نفت ایران به آسیا و ترکیه محدود شد و به نصف کاهش یافت و  هم اکنون به حدود یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

کد خبر 211813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =