مصرف سوخت و آلاینده های محیط زیست کاهش می یابد

شانا_ گروه پالایش و پخش: مصرف سوخت و آلاینده های محیط زیست در کشور با بهره گیری از سامانه ارتباطات هوشمند خودرو کاهش می یابد.

به گزارش خبرنگار شانا مدیرگروه پژوهشی فناوری اطلاعات جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در این باره گفت: با استفاده از فناوری های جدید، زمینه کاهش آلاینده های ناشی از تردد وسایل نقلیه در شهرهای بزرگ فراهم خواهد شد.

مهندس حبیب رستمی با بیان اینکه بیش از 70 درصد از آلودگی هوای تهران ناشی از تردد وسایل نقلیه است، افزود: در حال حاضر یکی از اصلی ترین فناوری هایی که به همین منظور در پروژه ها و برنامه های تحقیقاتی جهان در حال رشد و گسترش روزافزون است، فناوری ارتباطات هوشمند خودرویی است.

مدیر پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی ادامه داد: در این فناوری تجهیزاتی روی خودروها نصب می شود که می توانند با یکدیگر و با تجهیزات کنار جاده ای، از طریق یک پروتکل ارتباطات برد کوتاه اختصاصی به تبادل پیام بپردازند و با مبادله اطلاعات حساسی مانند موقعیت، سرعت و جهت حرکت خودروها تا بردی معین، رانندگان خودروهای مجهز به این فناوری از سطح آگاهی بالاتری در رابطه با حضور سایر خودروها در نزدیکی خود برخوردار می شوند.

رستمی، بهینه سازی زمان بندی چراغ راهنمایی به منظور کاهش مصرف سوخت، ارسال توصیه های رانندگی سازگار با محیط زیست به راننده و ... را از دیگر کاربردهای فناوری ارتباطات خودرویی در زمینه کاهش آلاینده های زیست محیطی ذکر کرد.

به گفته وی همچنین با تبادل پیام بین خودرو ها، زیرساخت های جاده ای و مراکز کنترل ترافیک، این امکان به وجود می آید که رانندگان خودروها بتوانند از وضعیت ترافیکی در طول مسیر پیش رو لحظه به لحظه آگاه شده و مسیرهای بهتر و روان تری را انتخاب کنند.

حبیب رستمی افزود: قابلیت یکپارچه سازی این سامانه با سایر سامانه های خودرویی و امکان پذیری آن برای پذیرش و پردازش داده های تولید شده در فرایند سوخت خودرو که از طریق الکترونیک خوردو قابل دریافت است نیز از دیگر ویژگی های این سامانه عنوان شده است.

به گفته این مقام مسئول اجرای سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی هم اکنون در مسیر تهران- رشت آغاز شده که قطعا زمینه کاهش آلاینده های ناشی از تردد وسایل نقلیه را در پی خواهد داشت.

کد خبر 211907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =