حمایت وزارت نفت از نرخ ١٨ سنتی خوراک مجتمع های پتروشیمی گازی

شانا_گروه پتروشیمی: خوراک مزیت نسبی ایران برای توسعه پتروشیمی است و وزارت نفت بر این اعتقاد است که نرخ خوراک باید متناسب با شرایط کشور تعیین شود.

به گزارش خبرنگار شانا، کمیسیون تلفیق مجلس سرانجام پس از روزها رایزنی و مذاکره با مدیران دولتی و نیز فعالان بخش خصوصی مقرر کرد تا دولت نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها را به گونه ای تعیین کند که نرخ بازگشت سرمایه داخلی تا 25 درصد شود.

نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق در آخرین جلسه خود تصویب کردند واحدهای پتروشیمی که به صنایع تکمیلی و ارزش افزوده بیشتر بپردازند نرخ خوراک شان به گونه ای تعیین شود که نرخ بازگشت سرمایه داخلی آنها 30 درصد شود که این مورد نیز نرخ تشویقی محسوب خواهد شد.

در این میان مدیران ارشد وزارت نفت در آستانه  تعین و تصویب قیمت جدید خوراک مجتمع های گازی که باید توسط دولت تعین شود از قیمت ١٨ سنت برای هر مترمکعب گاز حمایت می کند.

در چند هفته گذشته قیمت خوراک پتروشیمی ها مسیر پرپیچ و خمی را طی می کرد و افزون بر کمیسیون تلفیق مجلس که در حال بررسی این موضوع بود کمیسیون های انرژی و  صنایع مجلس نیز هر کدام به نوعی درگیر این موضوع بودند که در نهایت تعین قیمت خوراک مجتمع های پتروشیمی گازی را به دولت واگذار کردند.

پیگیری های خبرنگار شانا از وزارت نفت حاکی از آن است که وزارت نفت نیز قیمتی حدود ١٨ سنت را برای نرخ جدید خوراک پتروشیمی های گازی مناسب می داند و با قیمت های تک رقمی که در روزهای اخیر از سوی برخی از ذینفعان مطرح شده به شدت مخالف است و بر این باور است که قیمت ها باید واقعی شده و ارزان فروشی خوراک پایان یابد.

مدیران ارشد صنعت پتروشیمی نیز چندین بار تاکید کرده اند که به قیمت منطقی و عادلانه خوراک معتقد هستند و بازنگری و افزایش قیمت خوراک‌ها پتروشیمی های گازی و منطقی کردن قیمت این خوراک هدف توسعه متوازن صنعت پتروشیمی را محقق می‌کند.

در این میان بیشتر سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی بر این نکته اشتراک نظر دارند که بابد همزمان با اعلام قیمت خوراک پتروشیمی‌ها ،حمایت بخش‌های دیگر قیمت‌گذاری خوراک به صورت استراتژیک و بلندمدت تعیین تکلیف شود تا به عنوان یک زیرساخت توسعه صنعت پتروشیمی به یک نقطه اتکا تبدیل شود.

به گزارش شانا شرکت‌های پتروشیمی در چند سال گذشته و نیز ماه های سپری شده از سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، در بهترین وضعیت سوددهی قرار داشتند و نشان دادند که صنعت پتروشیمی همچنان یک صنعت سود آور به شمار می‌رود و با بورسی شدن شرکت‌های جدید می‌توان آینده‌ای روشن برای این شرکت‌ها در بورس متصور بود و افزایش نرخ خوراک برای مجتمع های پتروشیمی گازی با توجه به فضای موجود در کشور نگران کننده نخواهد بود.


کد خبر 211981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =