حفاری 155 حلقه چاه نفت و گاز کشور امسال تکمیل شد

اهواز _ شانا _ گروه نفت: متراژ حفاری چاه های نفت و گاز در مناطق خشکی و دریایی کشور با تکمیل حفر 155 حلقه چاه در سال جاری، از مرز 300 هزار متر گذشت.

به گزارش خبرنگار شانا، معاون مدیرعامل این شرکت در عملیات حفاری گفت: با تحقق این متراژ حفاری، 155 حلقه چاه تکمیل و تولیدی شد.

مهران مکوندی با بیان این که از مجموع چاه های حفاری شده، 69 حلقه توسعه ای، دو حلقه اکتشافی و 84 حلقه تعمیری است، افزود: در این مدت 28 حلقه چاه، 358 روز زودتر از برنامه حفاری شد که از نظر اقتصادی بسیار ارزشمند است.

وی گفت: 92 حلقه چاه حفر شده از ابتدای امسال تا پایان دی ماه در حوزه عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، 13 حلقه در محدوده شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، 11 حلقه در گستره فعالیت شرکت نفت فلات قاره، 37 حلقه در قالب پروژه ای و دو حلقه اکتشافی برای مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران بوده است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در امور فنی مهندسی نیز از رشد 5 درصدی حفاری افقی و 10 درصدی خدمات ویژه حفاری در سال جاری خبر داد.

حمیدرضا خوشایند با اشاره به انجام 6 هزار و 84 مورد خدمات فنی مهندسی در 10 ماه گذشته، گفت: این خدمات در بخش های نمودارگیری، چاه پیمایی، نمودارگیری از سیال حفاری، لوله مغزی سیار، اسیدکاری ویژه و گسترده، تزریق پذیری، حفاری با هوا، لوله گذاری چاه، حفاری فرو تعادلی و  نصب آویزه در چاه های در دست حفاری و  در حال بهره برداری ارائه شده است.

وی افزود: در این مدت یک هزار و 85 عملیات ویژه در بخش های نمودارگیری، چاه پیمایی و نمودارگیری از سیال نیز از سوی متخصصان و کارشناسان این واحد انجام شد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل رشد 10 درصدی دارد.

خوشایند درباره حفاری جهت دار و افقی گفت: یکی از تخصصی ترین عملیات فنی در حفاری چاه های نفت و گاز، حفاری با ابزار و تکنیک های بسیار خاص چاه های افقی و انحرافی است که متخصصان این بخش امسال موفق شدند، 72 حلقه چاه به متراژ بیش از 36 هزار متر را با این روش حفر و در مدار تولید قرار دهند که این موفقیت نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد پنج درصدی برخوردار است.

 معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری در امور فنی مهندسی در باره خدمات حفاری با هوا در چاه های گازی گفت: کارشناسان باتجربه اداره حفاری با هوا در مدت پیش گفته 21 هزار متر حفاری انجام دادند که بر اساس شاخص متراژ بیش از 4 هزار متر نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

 وی ادامه داد: در بخش حفاری زیر فشار تعادل مخزن (UBD) نیز با به کارگیری دو مجموعه تجهیزات کامل و ویژه، 2 هزار و 100 متر حفاری فروتعالی انجام شد که مزایای این عملیات، بهبود تراوایی سنگ مخزن، حذف هزینه های آزمایش چاه و افزایش شتاب حفاری (ROP) در مخازن هیدرو کربوری کم فشار است.

خوشایند تصریح کرد: شرکت ملی حفاری ایران به عنوان بزرگترین ارائه کننده خدمات فنی مهندسی در کشور با در اختیار داشتن تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته همه خدمات جنبی حفاری را همزمان با عملیات حفاری با کیفیت مطلوب از آغاز کار حفاری تا زمان بهره برداری از چاه ارائه می دهد. 

کد خبر 212001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =