پتروشیمی ها تابع قانون جدید قیمت گذاری خوراک هستند

شانا_گروه پتروشیمی: معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در واکنش به تعیین قیمت 15 سنتی خوراک پتروشیمی های گازی گفت: شرکت های پتروشیمی همیشه تابع قانون هستند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت گو با خبرنگار شانا اظهارکرد: این شرکت پیشنهاد های خود را در جلسه های برگزار شده با مجلس مطرح کرده بود ولی سرانجام دولت و مجلس به نتیجه رسیدند که قیمت 15 سنت را برای هر مترمکعب گاز مجتمع های پتروشیمی تعین کنند و حال که این نرخ تعین شده ما نیز تابع قانون هستیم.

محمد حسن پیوندی افزود: در ماه های اخیر دیدگاه ها و نظرهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی و بخش خصوصی به اطلاع نمایندگان مجلس رسانده شد و در این میان پیشنهاد ها و انتقادهایی که وجود داشت ارائه شد ولی درنهایت  نمایندگان دولت و مجلس به نرخ 15 سنت رای دادند.

وی با بیان این که این شرکت منتقد روند خصوصی سازی در صنعت پتروشیمی ایران است گفت: متاسفانه خصوصی سازی های انجام شده تبعات و چالش های زیادی را در مسیر توسعه و نیز سرمایه گذاری به وجود آورده است.

به گزارش شانا چهارشنبه هفته گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر یک نماینده مجلس در مورد تعیین نرخ جدید خوراک پتروشیمی های گازی گفت: طرح پیشنهادی در جریان بررسی قیمت خوراک پتروشیمی‌ها قانونی بود.

به گزارش خبرنگار شانا، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی (چهرشنبه،۱۶ بهمن) در پاسخ به اخطار اصل ۴۰ قانون اساسی، گفت: براساس اصل ۱۹۸ آیین نامه داخلی مجلس، اخطار و تذکر پس از رای گیری در مجلس درباره موضوع رای گیری شده، پذیرفته نمی‌شود؛ ضمن اینکه هیچ کس نمی‌تواند به ضرر مردم کار کند.

علی لاریجانی با بیان این که طرح پیشنهادی در جریان بررسی قیمت خوراک پتروشیمی‌ها "مر" قانون بود٬ افزود: رئیس جلسه باید تشخیص دهد که موضوع قانونی است یا غیر قانونی، که به تشخیص رئیس جلسه موضوع قانونی است.

نماینده اسدآباد درباره اخطار اصل ۴۰ قانون اساسی گفت: روز (١٥ بهمن) در جلسه مجلس، قیمت خوراک پتروشیمی به صورت غیرقانونی در دستور کار قرار گرفت و سبب ایجاد مشکل در بازار سرمایه شده است.

بهروز نعمتی با بیان این که براساس این اصل از قانون اساسی هیچ کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله ضرر به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد، گفت: متاسفانه کسانی که موضوع ثبات قیمت‌ها را در مجلس روز گذشته تصویب کرده‌اند، باعث شدند که به مردم آسیب وارد شود.

وی تاکید کرد: هیچ کس نمی‌تواند به ضرر مردم کار کند، حتی مجلس شورای اسلامی.

 ۱۵ سنت قیمت پایه خوراک

برپایه این گزارش سه شنبه گذشته در جریان بررسی تبصره‌های الحاقی به ماده واحده لایحه بودجه سال ١٣٩٣ کل کشور، نمایندگان مردم در مجلس بند "ج" تبصره الحاقی ٢١ را تصویب کردند.

 به موجب این بند قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به گونه‌ای تعیین می‌شود که نرخ بازدهی داخلی ارزی سرمایه گذار (IRRE) این واحد‌ها تا ٢٥ درصد باشد به شرط آنکه از ١۵ سنت در هر مترمکعب کمتر نشود.

یادآوری می‌شود در جریان بررسی این بند احمد توکلی، پیشنهادی برای تعیین کف و سقف قیمت خوراک پتروشیمی‌ها مطرح کرد که این پیشنهاد با ١٢٠ رای موافق تصویب شد.

پیش‌تر کمیسیون صنایع قیمت ١٨ سنت را تصویب کرده بود که با تایید مصوبه دیگر از سوی این کمیسیون به ١۵ سنت تقلیل یافت، کمیسیون تلفیق نیز این عدد را به صحن مجلس پیشنهاد داد که نهایتا هفته گذشته قیمت جدید خوراک از طرف نمایندگان مجلس تصویب شد.

 

کد خبر 212334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =