تولید گاز از مرز 640 میلیون مترمکعب در روز گذشت

شانا_ گروه نفت: افزایش روند مصرف گاز طی روزهای گذشته، منجر به ثبت رکورد تولید روزانه 641 میلیون مترمکعب گاز در کشور شد.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا، با اعلام این خبر افزود: شرکت ملی نفت ایران به عنوان متولی تولید گاز در کشور، همه امکانات را برای پاسخگویی به مصرف فزآینده گاز در کشور به کار بسته است.

امیرمسعود جباری راد با اشاره به تولید گاز کشور توسط شرکت های نفت مناطق مرکزی ایران، نفت و گاز پارس، ملی مناطق نفتخیز جنوب و نفت فلات قاره ایران افزود: هم اکنون شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با تولید روزانه 304 میلیون مترمکعب و شرکت نفت و گاز پارس با تولید روزانه 302 میلیون مترمکعب گاز به ترتیب 47.4 و 47.1 درصد از سهم تولید گاز کشور را در اختیار دارند.

وی گفت: همچنین روزانه حدود 33 میلیون مترمکعب گاز از محل گازهای همراه نفت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تولید می شود و شرکت نفت فلات قاره ایران نیز روزانه حدود 2 میلیون مترمکعب گاز تولید می کند و سهم این دو شرکت در تولید گاز به ترتیب 5.2 و 0.3 درصدتولید گاز کشور است.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران یادآور شد: از 641 میلیون مترمکعب گاز تولیدی در هر روز، پس از انجام مراحل فرآورش 575 میلیون مترمکعب گاز غنی به دست می آید که این میزان نیز پس از جداسازی میعانات، به حدود 520 میلیون مترمکعب گاز سبک آماده برای مصرف تبدل می شود.

جباری راد با اشاره به افزایش مصرف گاز در کشور به بیش از 570 میلیون مترمکعب در روزهای گذشته گفت: برای پاسخگویی به این میزان مصرف، ناگزیر بخشی از گاز صنایع، جایگاه های سی ان جی و نیروگاه ها قطع شد.

به گفته این مقام مسئول، تولید گاز امسال نسبت به پارسال، حدود 10 میلیون مترمکعب افزایش داشته و با توجه به اینکه در دو تا سه سال اخیر، پروژه افزایش ظرفیت تولید گاز در کشور به بهره برداری نرسیده است، این میزان افزایش از محل اقدام های اصلاحی مانند، ارتقای ظرفیت شیرین سازی گاز در پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی حاصل شده است.

به گزارش شانا، برودت هوا در کشور طی هفته گذشته (12 تا 17 بهمن ماه) به اوج خود رسید و سبب شد 27 استان کشور سرمای  زیرصفر را تجربه کنند. با تشدید سرما، ثبت رکورد مصرف گاز و احتمال قطع یا افت فشار گاز در برخی نقاط کشور، گازرسانی به صنایع و نیروگاه ها محدودتر شد.  
 

کد خبر 212356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =