ضرورت عرضه کامل فرآورده های پتروشیمی در بورس کالا

شانا_گروه پتروشیمی: پتروشیمی ها بخشی ازفرآورده های خود را در بورس کالا به طور شفاف عرضه می کنند و در این زمینه نظارت کامل وجود دارد.

مدیر امور ناظران و تالارهای بورس کالای ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: افزون بر  نظارت بر کشف قیمت شفاف، تمام عرضه ها در بورس کالا از جمله فرآورده های پتروشیمی با نظارت کامل انجام می شود و برنحوه معاملات و کشف واقعی قیمت ها در این بورس نظارت کامل وجود دارد.

عباس یعقوبی افزود: از مهرماه به دنبال کاهش خوراک برخی از مجتمع های پتروشیمی عرضه فرآورده های پتروشیمی با کاهش مواجه شده است و به همین دلیل برخی عرضه ها در خارج از بورس کالای ایران توسط پتروشیمی ها انجام می شود.

وی اظهار کرد: برای قانونمند شدن و الزام شرکت ها به عرضه فرآورده های تولیدی در بورس کالا باید وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان با همکاری بورس کالا نظارت های خود را افزایش دهند تا از میزان تخلفات کاسته شود.

وی گفت: همکاری و تعامل بیشتر میان متولیان امر بر شفاف تر شدن تمام عرضه ها در بورس کالای ایران افزوده خواهد شد.

یعقوبی ادامه داد: در بخش مدیریت عرضه با توجه به مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها همه شرکت‌های پتروشیمی دولتی و خصوصی موظف به عرضه فرآورده ها در بورس کالا هستند و اگر این اتفاق به طور کامل محقق شود با افزایش حجم عرضه و فراوانی آن شاهد تعادل در بازار و کشف قیمت‌های واقعی‌تر و دقیق‌تر خواهیم بود.

وی تصریح کرد: تالار صادراتی بورس کالای ایران بهترین ابزار کشف قیمت محصولات عرضه شده در آن برای صادرات به بازارهای جهانی است و هر آنچه در این تالار روی می دهد، بر شفافیت بیشتر بازار و نحوه معامله ها در بازار داخلی تاثیرگذار است.

مدیر امور ناظران و تالارهای بورس کالای ایران افزود: بحث تنظیم بازار بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و باید با توجه به شرایط موجود برای عرضه ها چاره اندیشی شود و در این مسیر بازبینی و نحوه فعالیت سایت بهین یاب ضروری به نظر می رسد.

 به گزارش شانا، چندی پیش مدیر امور ناظران و تالارهای بورس کالای ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرده بود: سقف دامنه نوسان مجاز قیمت ٧ فرآورده شامل گروه پلی پروپیلن گروه نساجی، کوپلیمرهای پلی پروپیلن (گرید لوله)، انواع پلی اتیلن سنگین اکستروژن (گرید لوله)، گروه پلی استایرن انبساطی، جوش شیرین، دی اتیل هگزانول و منومر وینیل استات، از ٥ به ١٠ درصد افزایش یافت.

عباس یعقوبی افزوده بود: سقف دامنه نوسان مجاز قیمت هفت محصول در بورس کالا با هدف حمایت از عرضه شفاف و منظم در بازار افزایش یافته و منافع مطلوبی را برای تولید کنندگان به همراه خواهد داشت.


کد خبر 212402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =