نصب دومین سکوی فاز های17 و 18 پارس جنوبی در خلیج فارس

شانا _ گروه نفت: دومین سکوی فاز های17 و 18 میدان پارس جنوبی در صورت مساعد بودن شرایط جوی خلیج فارس اواسط اسفند ماه روی جکت خود نصب می شود.

به گزارش خبرنگار شانا و بر پایه برنامه ریزی صورت گرفته در شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، دومین سکوی فاز های17 و 18 میدان مشترک پارس جنوبی هم اکنون در حال تثبیت و مهار بندی روی بارج (LOAD OUT) است و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته هفتم اسفندماه برای نصب، ساحل اروند را ترک می کند و بعد از چهار روز به موقعیت خود برای نصب در دریا می رسد.

پیش بینی ها حکایت از آن دارد که در صورت نصب این سکو در موعد مقرر و آمادگی چاه های گاز، تولید روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز  از دومین سکوی فازهای17 و 18 پارس جنوبی در اردیبهشت ماه سال آینده محقق شود. 

بر پایه این گزارش، ساخت عرشه دوم فاز های17 و 18 پارس جنوبی از اوایل سال ١٣٨٩ آغاز شد و با گذشت ٤٨ ماه با صرف یک میلیون و ٦٦١ هزار نفر ساعت کار با پیشرفت ٩٩ درصدی هم اکنون در حال مهاربندی برای انتقال به موقعیت خود در آب های خلیج فارس است.

این سازه دریایی دارای چهار طبقه در مجموع به مساحت چهار هزار متر مربع است که پس از نصب، پل ارتباطی میان آن و سکوی مشعل به طول ٩٧ متر نصب و تکمیل اتصالات نهایی در مدت دو ماه صورت خواهد گرفت.

سکوی فاز 18 پارس جنوبی متشکل از یک جکت چهار پایه به وزن 2 هزار و 960 تن، عرشه‌ای به وزن 2 هزار و 320 تن و متعلقات شامل یک پل، سه پایه و پایه‌های مشعل همجوار به وزن 900 تن است.

نخستین سکوی دریایی فاز های 17 و 18 پس از تأخیرهای به وجود آمده در پاییز 91 در محل فاز 17 نصب شد؛ نصب دومین سکوی دریایی آن نیز قرار بود در اسفندماه 91 در محل پروژه انجام گیرد. 

حمید رضا گلپایگانی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران چندی پیش در گفت و گو با شانا از پایان عملیات حفاری چاه های فاز ١٨ پارس جنوبی خبر داده و گفته بود: در فاز 17، حفاری 4 حلقه چاه باقی مانده که با پایان حفاری این 4 حلقه چاه، عملیات حفاری چاههای فاز 17 نیز تا اواخر دیماه  انجام می شود.

 اجرای پروژه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی که با هدف تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز، 80 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد از سال 86 آغاز شده بود طبق برنامه ریزی‌های از پیش انجام گرفته، قرار بود تا پاییز 90 به بهره‌برداری برسد.
کد خبر 212450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =