۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۲
  • کد خبر: 212542
بازنگری در عملیات مهندسی فازهای پارس جنوبی

شانا _ گروه نفت: معاون وزیر نفت در امور مهندسی با بیان این که توسعه فازهای جدید میدان گازی پارس جنوبی 135 ماه زمان نیاز دارد، گفت: تیم های کارشناسی برای بازنگری فعالیت های مهندسی این فازها تشکیل شده است.

سید عماد حسینی در گفت و گو با خبرنگار شانا، درباره الگو برداری اجرای فازهای معروف به 35 ماهه از فازهای 15 و 16 پارس جنوبی گفت: "واقعا نمی دانم تصمیم گیری در این زمینه با چه دیدگاه و اصولی از سوی مسئولان وقت وزارت نفت اتخاذ شده، زیرا به لحاظ فنی و مهندسی این الگو برداری غیر ممکن بود؛ از این رو می توان گفت بدعتی جدید و غیر عقلانی در فرآیند مهندسی صنعت نفت ایران گذاشته شد و متاسفانه هماکنون، شاهد خسارات جبران ناپذیر آن هستیم".

معاون وزیر نفت در امور مهندسی با بیان این که هم اکنون بر اساس سیاست های وزارت نفت در پارس جنوبی توسعه فازهای 12 و 15 تا 18 در اولویت است، گفت: جلسه های هفتگی با حضور زنگنه، وزیر نفت برای بررسی روند توسعه این فازها برگزار می شود.

وی تاکید کرد: اگر طی چند سال گذشته منابع مالی و عملیاتی روی فازهای اولویت دار پارس جنوبی متمرکز می شد، به یقین تولید از این میدان حدود 200 میلیون متر مکعب بیشتر از مقدار کنونی بود.

حسینی تاکید کرد: امیدواریم فازهای اولویت دار پارس جنوبی (فازهای 12، 15و 16، 17و 18) تا پایان سال آینده به تولید برسند.

بر پایه این گزارش، هم اکنون روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز (تولیدی در فازهای 6 تا 8) در ترین یک فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی پالایش و  به خط لوله سراسری گاز کشور تزریق می شود. پیش بینی می شود با وارد مدار شدن ترین دوم فاز ها ١٥ و ١٦، تولید کنونی (١٠ میلیون متر مکعب) گاز در این فاز ها دو برابر شود.

هم اکنون سکوی A فاز ١٢ به عنوان بزرگترین فاز مرزی میدان مشترک پارس جنوبی آماده بهره برداری است و با مساعد شدن شرایط به زودی گاز ترش از دریا به بخش خشکی ارسال خواهد شد.

اجرای پروژه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی که با هدف تولید روزانه ٥٠ میلیون متر مکعب گاز از سال ٨٦ آغاز شده بود طبق برنامه ریزی‌ قرار بود تا پاییز ٩٠ به بهره‌برداری برسد. ولی پیش بینی ها حکایت از آن دارد که در صورت نصب دومین سکو در نیمه اسفندماه و آمادگی چاه های گاز، تولید روزانه ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز  از دومین سکوی فازهای١٧ و ١٨ پارس جنوبی در اردیبهشت ماه سال آینده محقق شود.

به گزارش شانا، پس از امضای قرارداد توسعه فازهای جدید پارس جنوبی به ارزش 21 میلیارد دلار میان شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای پیمانکار داخلی بسیاری از کارشناسان این رویداد را مصداق ضرب المثل سنگ بزرگ علامت نزدن دانستند و معتقد بودند اجرای این پروژه ها طی مدت 35 ماه کاری نشدنی است؛ اما این اظهار نظرها بلافاصله با واکنش تند مدیران وقت در دولت دهم مواجه و اتهام های تندی  به منتقدان زده شد.

در آن زمان بیژن زنگنه، وزیر کنونی نفت و اکبر ترکان، مشاور ارشد ریاست جمهوری ضمن حمایت از کلیت واگذاری ها، زمان اعلام شده را نشدنی دانستند و برخی ضمن انتقاد از اصل حرکت این کار را به تاخیر انداختن توسعه فازها عنوان کردند.

همکاری با غول های نفتی برای جلوگیری از تاخیر در صنعت نفت

معاون وزیر نفت در امور مهندسی با تاکید بر این که صنعت نفت ایران همکاری خود را در صورت مساعد شدن شرایط با شرکت های سرآمد بین المللی ادامه خواهد داد، گفت: این شرکت ها باید از فناوری بالا برخوردار باشند تا پروژه های ملی و اساسی کشور با تاخیر و تخریب، مواجه نشود.

وی ادامه داد: همزمان با گشایش های بین المللی، بازنگری قراردادهای نفتی با رویکرد حمایت از شرکت ها و سازندگان داخلی در دست انجام است؛ ضمن آنکه اولویت همکاری با شرکت هایی است که از توانایی فنی و مالی برخوردار باشند.

حسینی با بیان این که شرکت ها و سازندگان داخلی باید بر کیفیت و استاندارد های خود بیفزایند، گفت: با ورود شرکت های بین المللی و معتبر نفتی، کالاهایی از سوی این شرکت ها اجازه ورود به کشور را دارند که نمونه داخلی نداشته باشد، زیرا واردات کالا بدون در نظر گرفتن این موضوع پیامدهای نامناسبی برای سازندگان داخلی در پی خواهد داشت که مغایر با سیاست های وزارت نفت است.

کد خبر 212542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =