تکمیل حفاری نخستین سکوی فاز 19 پارس جنوبی

شانا _ گروه نفت: حفاری پنج حقله چاه سکوی C فاز 19 میدان مشترک گازی پارس جنوبی به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، با پایان عملیات حفاری در سکوی C فاز 19 میدان پارس جنوبی، عملیات حفاری در سکوی D این فاز به تازگی آغاز شده و هم اکنون پیشرفت حفاری در سومین سکوی فاز 19 پارس جنوبی (سکوی A) نیز از نیمه گذشته است.

در حال حاضر در مجموع پیشرفت فیزیکی فاز 19 پارس جنوبی در بخش حفاری به بیش از 51 درصد رسیده؛ در این بخش بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته 15 چاه تولیدی حفاری خواهد شد.

مشارکت گازی میان فازهای مرزی 1 و 19 پارس جنوبی 

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته با توجه به نزدیکی دو فاز مرزی یک و 19 میدان مشترک گازی پارس جنوبی، قرار است تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز از یک سکوی فاز یک پارس جنوبی صورت گیرد و سکوی دیگر این فاز با شش حلقه چاه تولیدی، به فاز ١٩ پارس جنوبی واگذار شود. 

با پیاده سازی طرح واگذاری یکی از سکوهای فاز یک به فاز 19 پارس جنوبی، علاوه بر حفظ تولید تعریف شده فاز یک، به میزان قابل توجهی در فرآیند راه اندازی بخش فراساحل فاز ١٩ پارس جنوبی فرصت سازی و صرفه جویی خواهد شد.

پیشرفت فیزیکی بیش از 64 درصدی سکوهای سه‌گانه فاز 19 

بر پایه این گزارش، پیشرفت فیزیکی سکوهای فاز 19 میدان پارس جنوبی از مرز 64 درصد عبرو کرده و قرار است پس از اتمام ساخت در فاصله حدود 120 کیلومتری از سواحل نیلگون خلیج همیشه فارس نصب شوند. 

پروژه فاز 19 از جمله فازهای میدان گازی پارس جنوبی است که در ناحیه  غربی این مخزن قرار گرفته، تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تمبک (حدود 210 کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر) با مساحتی در حدود 5/218 هکتار بین پالایشگاه های فازهای 11 و 12 پارس جنوبی و در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است. 

در پالایشگاه گازی فاز 19 پارس جنوبی روزانه حدود 57 میلیون مترمکعب مخلوط گاز ترش، میعانات گازی، آب و سایر ناخالصی‌ها از تاسیسات دریایی دریافت و به محصولات مورد نظر تصفیه و تبدیل می‌ شود. 

طرح توسعه فاز 19 میدان گازی پارس جنوبی در خرداد ما سال 1389 توسط شرکت نفت و گاز پارس (POGC) و در قالب یک قرارداد EPC قیمت مقطوع به کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های پتروپارس لیمیتد و پتروپارس ایران (جهت اجرای تاسیسات خشکی و عملیات حفاری) و شرکت IOEC (جهت ساخت و اجرای سکوهای دریایی و خطوط لوله زیردریایی) و تحت رهبری شرکت پتروپارس واگذار شد. 

کد خبر 212580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =