نفتی ها ظرفیت تولید را افزایش دهند

شانا- گروه مجلس و دولت: رییس‌جمهوری با اشاره به اهمیت مسئله انرژی به عنوان یکی از مولفه های قدرت ملی در تعامل با دنیا بر ضرورت تلاش همه مسوولان و مدیران نفت و گاز کشور و تربیت و استفاده از نیروی انسانی متخصص در راستای توسعه و بهره برداری از ظرفیت های موجود در کشور تاکید کرد.

رئیس جمهوری صبح امروز ( 28 بهمن ماه) در جمع مدیران صنعت نفت در محل وزارت نفت با گرامیداشت یاد شهیدان انقلاب اسلامی به خصوص شهید تندگویان گفت: یکی از تصمیماتی که در دولت یازدهم داشتم بازدید سرزده از وزارتخانه ها بود و این کار را از وزارت نفت آغاز کردم.

دکتر روحانی افزود: دلیل اینکه ما  بازدید ها را از وزارت نفت آغاز کردیم این بود که در زمستان امسال بار سنگینی بر دوش صنعت نفت و بخصوص در بخش گاز بود. کار بزرگی در این ایام صورت گرفت زیرا اگر اختلالی بروز  می کرد، مردم دچار زحمت می شدند.  اگر قرار باشد در زمانی که آب  و برق دچار مشکل می شود،  گاز هم نباشد واقعا زندگی بر مردم سخت می شود .

وی در تبیین اهمیت صنعت نفت برای کشور گفت: اینکه گفته می شود باید از اقتصاد تک محصولی و متکی  به نفت رها شویم به معنای کم شدن اهمیت صنعت نفت نیست.

روحانی افزود: برای زندگی جاری، باید اتکا به نفت برداشته شود ولی نفت همچنان به عنوان بزرگ ترین و بالاترین صنعت کشور قابل ملاحظه است.

وی گفت: بخش بزرگی از دلایل چشم دوختن قدرت های بزرگ به منطقه مربوط به انرژی است، تامین نیازهای انرژی جهان در دهه های آینده به تدریج  به این منطقه متکی می شودو اتکای قدرتها به این منطقه بیشتر می شود، بنابراین، ابردارندگان نفت و گاز در کشورهای منطقه ما شامل ایران و برخی همسایگان می شوند، یعنی منطقه خلیج فارس  بسیار اهمیت دارد.

رئیس جمهوری افزود: هر کاری بکنند، هر چه بگویند و هر چه فشار بیاورند ایران بزرگ این منطقه است زیرا تاریخ، تمدن، نیروی انسانی و  موقعیت ژئوپلتیک ایران در ایجاد این جایگاه نقش دارد.

روحانی  در تبیین چگونگی استفاده از جایگاه ایران تصریح کرد: همه باید کاری کنیم که عظمت ایران رو به افزایش باشد، خیلی مهم است که ما چگونه سخن بگوییم و چگونه با جهان تعامل کنیم.

رئیس جمهوری  افزود: این حرف، سخن درستی نیست که ما با دنیا کاری نداریم. ما ناچاریم با جهان تعامل داشته باشیم، دنیا نیز به ناچار باید با ایران تعامل داشته باشد.

روحانی گفت: سهم ایران در جهان انرژی از افزایش ظرفیت تولید آغاز می شود. این ظرفیت قدرت ایران است. فرض کنیم ما را محروم کرده اند یعنی ظرفیت ما هم باید کاهش یابد؟ این خطایی بزرگ است. از این رو باید ظرفیت تولید را بالا ببریم زیرا از این جهت می توانیم با دنیا تعامل کنیم  تا جایگاه کشور در دنیا ارتقا یابد.

وی تصریح کرد: نفت فقط اقتصاد نیست، نفت همه چیز است، سیاست، سیاست خارجی و امنیت ملی است. از این رو بسیار مهم است.

وی افزایش ظرفیت  تولید و صادرات  را باعث افزایش قدرت ملی دانست و تصریح کرد: قدرت ملی به دنبال تعامل با دنیاست البته تعامل باید از موضع عزت و سازنده باشد.

وی با این بیان که جایگزینی نفت زمان بر است، افزود: وزارت نفت در این باره مسئولیت بسیار سنگینی دارد.

رئیس جمهوری گفت: نیروی انسانی در تمام بخشهای صنعت نفت یک اصل است. از این رو باید مراکز آموزشی را تقویت کنیم؛ نه تنها در نفت که در همه ی وزارتخانه ها.با این حال در برخی بخش ها نیازمند واردات تکنولوژی هستیم.

وی گفت: نفت جزئی از انفال است. باید با تکنولوژی صیانت شود زیرا یک تکنولوژی ضعیف استحصال کامل و صیانتی را حاصل نمی کند بنابراین وقتی که تکنولوژی ضعیف باشد مصرف هم تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی گفت: شدت مصرف انرژی با قیمت حل نمی شود، باید تکنولوژی را بهینه سازی کنیم، بهینه سازی باز هم صیانت از نفت است.

وی در خصوص راهکارهای اصلاح شدت مصرف انرژی گفت: گاهی خودمان می توانیم این روند را کاهش دهیم و گاهی هم باید از دنیا تکنولوژی دریافت کنیم.

رئیس جمهوری همچنین در مورد سرمایه گذاری در نفت و گاز گفت: اهمیت سرمایه گذاری تنها به سبب پول آن نیست، بخش مالی در این فرایند بخش کوچکی است بخش عمده این فرایند تکنولوژی است.

رئیس جمهوری تصریح کرد: وقتی سرمایه می آید، به دنبالش تکنولوژی خواهد آمد. از این رو تعامل با جهان حائز اهمیت است زیرا جایگاه نفت و انرژی همچنان بالاست.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع رانت و ویژه خواری اشاره کرد و گفت: اگر فساد باشد زحمات در صنعت نفت به هدر می رود. از این رو مسئله مبارزه با فساد بسیار مهم است.

وی در همین زمینه تصریح کرد: می خواهیم در نفت و گاز بخشهای دولتی و خصوصی در یک رقابت دقیق و کارآمد قرار گیرند و خدای ناکرده نباید رقابت آنها رانت جویی و ویژه خواری باشد.

رئیس جمهوری گفت: من نمی خواهم مردم نگران شوند اما باید واقعیت را برای مردم گفت و مهمتر آنکه برای آینده مسیر صحیح را نشان داد.

روحانی افزود: فساد با رشد در تضاد است.

روحانی گفت: اصل 44 درست است اما واگذاری درست و بحق و حساب شده. من از آقای وزیر می خواهم  تیمی را مامور کندکه بررسی کند در سال های گذشته چه واقع شده است که اگر فرایندها در جهت منافع ملی بود ما هم به آنها خسته نباشید می گوییم و اگر مشکلی بوده باید برای مردم روشن شود.

وقت اصلاح قراردادهای نفتی فرا رسیده است

رئیس جمهوری گفت: ایران تنها کشور دارنده نفت و گاز نیست، از این رو برای ایجاد جاذبه با اصل قرار دادن منافع ملی، باید قراردادهای نفتی جذاب شود.

رئیس جمهوری گفت: این سخن درست است که ما باید نسبت به چارچوب قراردادهایمان تجدیدنظر کنیم، این که جز محکمات نیست، حالا اگر مدلی بوده این مدل برای همیشه نیست.

دکتر روحانی افزود: باید بررسی کرد دیگران و همسایگان در این زمینه چگونه عمل کرده اند زیرا ما تنها کشور دارنده ذخایر نفت و گاز نیستیم.

وی افزود: در دنیا تعامل همیشه بر مبنای منفعت مشترک است، دو طرف باید نفع ببرند، باید کاری کرد که جاذبه لازم در قراردادها ایجاد شود، با حداکثر منافع برای کشور و ملت، زیرا منافع ملی کشور اصل است.

وی گفت: برای منافع ملی باید سرمایه و تکنولوژی جذب کرد، بنابراین برای این کار باید جاذبه ایجاد کرد.

روحانی با اشاره اجلاس داووس سویس که وزیر نفت نیز در آن حضور داشت افزود: قرار شد ساختار و مدل جدیدی طراحی و ارائه کنیم. می خواهیم با جاذبه بیشتر رقابت سالمی با دیگر کشورها داشته باشیم.

به گزارش شانا، صبح امروز رئیس جمهوری از وزارتخانه نفت سرزده بازدید کرد، وزیر نفت، معاونان و مدیران ارشد صنعت نفت درباره فعالیت های مختلف این صنعت گزارش دادند.

کد خبر 212657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =