۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴
  • کد خبر: 212706
شرکتهای نفتی بودجه اکتشاف را کم می کنند

شانا _ گروه بین الملل: غولهای نفتی جهان فعالیتهای اکتشافی خود را در سال 2014 میلادی کاهش می دهند و به دنبال راهبرد جدیدی برای جایگزینی منابع متعارف نفتی هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکتهای نفتی جهان پس از اینکه در سال 2013 میلادی بدترین سال از نظر اکتشاف  نفت و گاز را در دو دهه گذشته  پشت سر گذاشتند، قصد دارند با کاهش بودجه اکتشافی از به خظر انداختن ذخایر خود جلوگیری کنند.

شکست های اکتشافی بزرگ سال گذشته میلادی مانند اشتباهاتی که در غرب آفریقا از آنگولا گرفته تا سیرالئون، اتفاق افتاد، ارزیابی های شرکت های بزرگ اکتشاف نفت را زیر سئوال برد و اکنون غولهای نفتی جهان را مجبور به اتخاذ راهبردهای جدید کرده است.

تیم دادسون، مدیر اکتشافات شرکت استات اویل، بزرگ ترین شرکت اکتشاف منابع متعارف سال گذشته، گفت: کشف منابع نفت و گاز، به ویژه نفت، هر روز سخت تر می شود.

وی گفت: اکنون اکتشاف ها کوچک تر، سخت تر، و در مناطق دور افتاده تر اتفاق می افتد و بسیار مشکل است که این روند تغییر کند.

دادسون افزود: صنعت نفت به طور کلی، با چالش جدی در مورد جایگزینی منابع روبرو می شود.

با این وجود که هنوز آمار دقیقی منتشر نشده است، دادسون اعتقاد دارد که سال 2013 بدترین سال از نظر اکتشاف نفت از سال 1995 بوده است.

لیزل برینکر، مدیر بخش تحقیقات سهام انرژی در شرکت مشاوره آی اچ اس معتقد است که در نتیجه این اتفاق، فعالیتهای اکتشافی به ویژه در مناطق جدید متوقف می شود.

وی گفت: حجم برخی فعالیتها مانند اکتشافهای قطب شمال یا آبهای عمیق کم شده و با امکانات کمتری دنبال می شود ... ولی فعالیت در مناطقی مانند خلیج مکزیک و برزیل ادامه می یابد.

شرکتهای بزرگ بیشترین ضرر را در این میان می دهند زیرا منابع زیادی دارند که باید مدیریت شود، میدان های نفتی متعارف جهان هم  روبه پایان است، و دسترسی به زمین به ویژه در خاورمیانه بسیار محدود شده است.

این موجب شده است تا این شرکتها با حجم زیادی از طرحهای گازی روبرو شوند.

اشلی هاپنستال، مدیرعامل لوندین پترولیوم سوئد گفت: وقتی که به ترکیب نفت و گاز شرکتهای بزرگ نگاه می کنید، متوجه می شوید که  ذخایر آنها بیشتر به سمت منابع گازی تمایل دارد زیرا دیگر به منابع متعارف نفت دسترسی ندارند، این مسئله در نهایت بر روی قیمت نفت تاثیر می گذارد.

تحلیلگران بر این باورند که قیمتهای نفت به دنبال کاهش اکتشافها در ابتدا سقوط می کند و اختلاف قیمت شاخصهای مختلف نفت را کم می کند و بعد از آن روند افزایش می یابد.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است که بهای نفت سال آینده میلادی به 102 دلار برای هر بشکه برسد. هم اکنون قیمت نفت 108 دلار برای هر بشکه است.

کد خبر 212706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =