سودآوری بیشتر با خرید سهام پتروشیمی ها توسط پالایشگاه ها

شانا_گروه پتروشیمی: پالایشگاه ها با خرید سهام مجتمع های پتروشیمی می توانند افزون بر تامین خوراک مورد نیاز این واحد ها در سود سهامداران نیز افرایش خواهد یافت.

 به گزارش خبرنگار شانا در سال های اخیر و پس از واگذاری سهام بسیاری از پالایشگاه ها و پتروشیمی ها به بخش خصوصی چالش های گوناگونی برای این واحد ها به ویژه در بحث خوراک پدید آمده است.

از توقف تولید گرفته تا کاهش سود سهامداران و حتی بسته شدن نماد پتروشیمی ها در بورس فقط بخش هائی از چالشهای موجود به شمار می رود و از دست رفتن هزاران شغل که خود تبعات جبران ناپذیری را همراه داشته تا استهلاک سیستم ها همه و همه حکایت از عدم دقت در واگذاری ها دارد.

پالایشگاه اصفهان در صورتی که سهام پتروشیمی اصفهان را در اختیار داشت می توانست همانند پالایشگاه تبریز که سهامدار پتروشیمی تبریز شده افزون بر سود آوری در چرخه اقتصادی کشور نیز سهم بیشتری داشته باشد.

این مسئله فقط برای مجتمع های پتروشیمی مورد اشاره نیست و بسیاری دیگر از پتروشیمی ها می توانند در صورت خرید سهامشان در مسیر توسعه و افزایش تولید قرار بگیرند.

 شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی با هدف بررسی چالش های موجود در خصوصی سازی چندی پیش میزگردی را برگزار کرد که بخش زیر به عنوان چکیده ای ازاین میزگرد در پی می آید و متن کامل در گروه گزارش شانا در دسترس خوانددگان شانا قرار گرفته است.

محسن خجسته مهر مشاور وزیر و  قائم مقام معاون وزیر در امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در مورد چالش های موجود در واگذاری های انجام شده گفته است:

ببینید به اعتقاد ما در شرایط خاصی که قیمت حامل های انرژی تکلیفی است و وزارت نفت همچنان پاسخگوی مستقیم است، نمی توان واگذاری را به طور کامل انجام داد. این کار مستلزم زمان بیشتر و آماده سازی است. از سوی دیگر همان گونه که تاکید کردم، واگذاری ها باید در زنجیره صورت بگیرد، نباید زنجیره ها را از هم جدا کنیم.

نمونه بارز این مساله پالایشگاه اصفهان و پتروشیمی اصفهان است. از نظر وزارت نفت سهامداران این دو شرکت نباید جدا از هم باشند،البته اگر یک رگولاتوری تکامل یافته در کشور  داشتیم یا رگولاتورهای بخشی ما سازمان یافته بودند می توانستیم بر این چالشها غلبه کنیم. اما فعلا چنین چیزی نیست.

برای نمونه خوراک پتروشیمی اصفهان توسط پالایشگاه اصفهان تامین می شود، هر دو هم به بخش خصوصی واگذار شده اند، وزارت نفت هم هیچ دخالتی در مدیریت آن ها ندارد. حال اگر به هر دلیلی پالایشگاه و پتروشیمی تعهدات متقابل را انجام ندهند، زنجیره تولید قطع می شود. به اعتقاد ما اگر بعضا واگذاری ها در قالب زنجیره انجام می شد امروز بسیاری از چالشها را در قبال  برخی شرکتها نداشتیم. 

قطعا هدف از واگذاری ها این نیست که ماموریتهای مهم بنگاه روی زمین بماند. مثلا ماموریت شرکتهای پالایشگاهی تولید سوخت باکیفیت است. برای این کار هم باید طرحهای بهینه سازی را اجرا کنند. حال اگر صلاحیت شرکتی که پالایشگاه را می خرد احراز نشود، معلوم است که اهداف ما محقق نمی شود. این در حالی است که وزارت نفت همچنان پاسخگوی تامین سوخت به لحاظ کمی و کیفی است.

کد خبر 212737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =