زنگنه: در اصلاح قراردادهای نفتی باید به جذب فناوری اولویت دهیم

شانا _ گروه نفت: وزیر نفت با تاکید بر این که تحریمها رفتنی است، گفت: صنعت نفت در هر شرایطی با هدف صیانت و افزایش تولید نفت و گاز از مخازن کشور از همه توان خود استفاده می کند.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه صبح امروز (شنبه سوم اسفندماه) در همایش هم اندیشی نظام جدید قراردادهای صنعت نفت در مرکز همایش های صدا و سیما بالا رفتن ظرفیت تولید نفت و گاز را در کشور  یک اصل مهم دانست و گفت: ایران به عنوان دومین دارنده منابع نفتی و نخستین دارنده منابع گازی باید سهمی متناسب با این منابع در بازارهای نفتی و گازی جهان به دست آورد و هم اکنون با توجه به اصلاح قراردادهای نفتی اراده ملی برای این منظور ایجاد شده است.

وی با یادآوری تدوین قراردادهای بیع متقابل در 18 سال پیش اظهار داشت: قراردادهای بیع متقابل در زمان خود توانستند با جذب سرمایه خارجی ظرفیت تولید نفت و گاز ایران را افزایش دهند.

وزیر نفت ادامه داد: امروزه شرایط بازارهای جهانی نسبت به شرایط صنعت نفت در سال 1990 تفاوتهای بسیاری داشته، از این رو باید با بررسی نقاط مثبت و منفی قراردادهای بیع متقابل به فکر جذب سرمایه و فناوری روز دنیا باشیم.

زنگنه با بیان اینکه در سالهای دهه 1990 براساس قراردادهای بیع متقابل با نفت 15 تا 20 دلاری به بازار عرضه می شد گفت: این موضوع یکی از دلایل جذابیت صنعت نفت ایران برای شرکتهای خارجی در آن زمان بود. به همین خاطر این شرکتهای خارجی در صنعت نفت کشورهای همسایه و رقیبان ما حضوری کم رنگ داشتند.

وی افزایش قیمت نفت و به دنبال آن توسعه لایه های شیلی و ایجاد فرصتهای سرمایه گذاری را در کشور عراق  از جمله فرصتهای اقتصادی برای شرکتهای نفتی خارجی دانست و گفت: این واقعیتها موجب می شود ما هر چه سریع تر در زمینه قراردادهای نفتی خود تغییراتی ایجاد کنیم.

وزیر نفت تاکید کرد: مشکل توسعه صنعت نفت ایران در حال حاضر منابع مالی نیست.  از این رو هدف ایران از اصلاح قراردادهای نفتی خود تنها جذب سرمایه گذاری خارجی نیست بلکه  دستیابی به فناوری و مدیریت بهینه توسعه میدانهای نفتی است.

زنگنه با اشاره به تشکیل کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در مهر ماه امسال گفت: در حکمی که به اعضای این کمیته داده ام بر ضرورت پیوستگی عملیات اکتشاف تا توسعه تاکید کرده ام.

وی اظهار داشت: در مدل قراردادهای بیع متقابل امکان حضور شرکتهای خارجی در مرحله اکتشاف و ازدیاد برداشت از مخازن قدیمی وجود نداشت، بنابراین در مدل جدید قراردادهای نفتی ایران این نواقص برطرف شده است.

وزیر نفت با اشاره به مناطق نفتی و گازی ایران مانند استان خوزستان، بوشهر، خلیج فارس و دریای خزر گفت: قراردادهای جدید نفتی باید با حفظ منافع ملی طوری تنظیم و اجرا شوند که شرکتهای خارجی تمایل حضور در همه مناطق نفتی ایران را داشته باشند.

زنگنه با تاکید بر افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز به عنوان یک ظرفیت ملی گفت: امیدواریم در طول برگزاری همایش دو روزه هم اندیشی نظام جدید قراردادهای نفتی مدل اولیه و پیشنهادی قراردادهای نفتی ایران مورد نقد و بررسی قرار گیرد و در نهایت این مدل با بهترین شرایط در کشور اجرایی شود.

وی با بیان اینکه در زمینه اصلاح قراردادهای نفتی هیچ مدلی ایده آل طرفین نخواهد بود گفت: در این زمینه باید به نقطه ای بهینه برسیم و این نقطه در طول زمان به دست می آید.

وزیر نفت در پایان با اشاره به درگذشت شادروان نصرت الله اسپیاری عضو کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران گفت: اسپیاری مهندسی با ارزش، شریف و درستکار بود به طوری که با وجود بیماری شدید در طول چندین ماه گذشته به صورت منظم در جلسات این کمیته شرکت داشت.
کد خبر 212803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =