سیاست خارجی باید تعاملی باشد

شانا _ گروه نفت: استاد دانشگاه شهید بهشتی در همایش هم اندیشی نظام جدید قراردادهای صنعت نفت در مرکز همایشهای صدا و سیما گفت: سیاست خارجی ایران باید در تعامل با دیگر کشورها قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار شانا، محمود سریع القلم صبح امروز (شنبه سوم اسفند ماه) در همایش هم اندیشی نظام جدید قراردادهای صنعت نفت در سالن همایشهای صدا و سیما، سیاست خارجی تعاملی را پیش نیاز توسعه در کشور خواند و گفت: با توجه به تمرکز انرژی عربستان و اسرائیل بر مقابله با ایران فعالیتهای لازم برای مقابله با انرژی های تقابلی این دو کشور باید در ایران به وجود آید.

وی با بیان این مطلب افزود: باید پذیرفت در دنیای امروز اروپا و آمریکا در مقابل ایران قرار ندارند بلکه عربستان و اسرائیل انرژی خود را برای تقابل با کشورمان به کار گرفته اند.

این استاد دانشگاه که در خصوص تحولات بین المللی و پیش نیازهای توسعه ایران سخن می گفت، ریل مشترک سیاست خارجی و توسعه اقتصادی را مورد اشاره قرار داد و گفت: شاخص های اقتصادی و فناوری معیار اثرگذاری در حوزه سیاست و فرهنگ است و سیاست خارجی تعاملی به عنوان پیش نیاز توسعه ضرورت دارد.

سریع القلم شفافیت مقررات، استقلال کامل قوه قضاییه، برون سپاری، توجه به نیازهای مردم و بازبینی تحولات جهانی را به عنوان دیگر الزامات توسعه در کشورهای جهان مورد تاکید قرار داد و افزود: امروزه در سطوح دانشگاهی نیاز به بازبینی مهارت ها احساس شده و با توجه به افزایش جمعیت جهان و افزایش مصرف غذا سطح کارآمدی در تولیدات کشاورزی جهان رو به رشد است.

وی با اشاره به همگرایی و تعامل کشورهای جهان برای بهره برداری بیشتر از درآمدهای حاصل از انرژی تصریح کرد: کشور نروژ به عنوان کشوری موفق در مدیریت درآمدهای نفتی 2.5 درصد از مالکیت هر شرکتی را که در اتحادیه اروپا به ثبت می رسد در اختیار دارد و به رغم اندوخته بالای صندوق ذخیره ملی تنها 4 درصد از درآمدهای نفتی این کشور در بودجه جاری هزینه می شود و 96 درصد از این درآمدها بر اساس قانون خارج از نروژ سرمایه گذاری می شود.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به کاهش طبقه متوسط در آمریکای شمالی و اروپا و افزایش این طبقه در آسیا و آمریکای لاتین اظهار داشت: در این شرایط توجه ویژه به منطقه آسیا به دلیل رشد مصرف گرایی در این حوزه ضرورت دارد به طوری که هم اکنون منطقه آسیای مرکزی و قفقاز به شدت در حال رشد و انعقاد قراردادهای اقتصادی فراوان در اجلاس اخیر داووس گواهی بر این ادعاست.

وی در بحث شاخص رقابت پذیری کشورهای جهان، سوئیس و سنگاپور را به عنوان دو کشور برتر در این شاخص مورد اشاره قرار داد و گفت: در حالی که کشورهای قطر، امارات، چین، مالزی و ترکیه به ترتیب رتبه های 13، 19، 29، 34 و 44 را در شاخص رقابت پذیری به خود اختصاص داده اند رتبه ایران در این شاخص 82 است.

سریع القلم رشد کشورهای در حال توسعه را مورد اشاره قرار داد و افزود: کشورهای در حال توسعه که در سال 2003 تنها 19 شرکت چند ملیتی را در اختیار داشته اند امروز صاحب 127 شرکت چند ملیتی هستند و این در حالی است که کشورهای پیشرفته با در اختیار داشتن 481 شرکت چند ملیتی در سال 2003 هم اکنون 373 شرکت چند ملیتی در اختیار دارند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی توسعه کشورهای نفتا شامل آمریکا، کانادا و مکزیک را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: حجم تجارت این سه کشور که در سال 1993 بالغ بر 290 میلیون دلار بوده است اکنون به 1.1 تریلیون دلار افزایش یافته است.

به گفته وی، سهم نرخ رشد آمریکا از کل جهان از 29.8 درصد در سالهای 1982 تا 1987 به 13.9 درصد در سالهای 1987 تا 2012 کاهش یافته است و این در حالی است که این رقم در چین از 9.9 درصد به 33.6 درصد در این بازه زمانی افزایش یافته است. همچنین سهم نرخ رشد هند از کل جهان در همین بازه زمانی از 3.8 به 9.4 رسیده است.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی به کشورهای آسه آن (10 کشور آسیای جنوب شرقی) اشاره کرد و توضیح داد: این کشورها نیز برنامه ریزی مدونی برای افزایش هم گرایی دارند و به این منظور بر آنند خطوط ارتباطی و جاده ای خود را به شدت گسترش دهند.

سریع القلم کشور ترکیه را به عنوان کشوری که در مسیر توسعه حرکت می کند مورد اشاره قرار داد و گفت: در سال 2012، 36 میلیون توریست از ترکیه بازدید کردند و نرخ رشد اقتصادی این کشور طی یک دهه گذشته حداقل 8 درصد بوده است.

وی دلیل اصلی بسیاری از مشکلات کشور را در سطوح مدیریتی، فکری و اجتماعی کشور حرکت نکردن در مدار بین المللی دانست و افزود: حرکت در مدار بین المللی نیازمند رقابت، کارآمدی، تخصص، عقلانیت و سیستم سازی در کشور است.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه تاریخ و جغرافیای ایران طبع جهان مدار ایرانیان را به اثبات می رساند خاطرنشان کرد: پیدا کردن شناخت نسبت به جهان و کشورهای مختلف پیش نیاز حرکت در مدارهای بین المللی است و از این رو بررسی کشورهای جهان و روند توسعه آنها اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی برای بهبود وضع  طبقه متوسط، ثبات سیاسی، رضایت مندی مردم و حفظ محیط زیست باید همواره در رویکردهای توسعه ای کشور مدنظر باشد ادامه داد: سیاست خارجی تعاملی در این برهه زمانی بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد.
کد خبر 212828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =