اثــر مثبت بهبود قراردادهای نفتی بر صنایع دیــگر

شانا _ گروه مجلس و دولت: عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است اصلاح قراردادهای نفتی، سبب رشد اقتصادی در صنایع نفت و گاز و تسری آن به دیگر بخشهای صنعت کشور می شود.

جلیل جعفری بنه خلخال، در گفت‌و‌گو با خبرنگار شانا، درباره اهمیت بازنگری قراردادهای نفتی اظهار کرد: مزیت نفت و گاز در کشور، قدرت ملی را افزایش می‌دهد. از این رو بهبود ساختار قراردادهای نفتی برای توسعهٔ صنایع نفتی و گاز حائز اهمیت است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: رقابت در جهان نفت و گاز یک اصل است. بنابراین برای دریافت تکنولوژی و افزون بر این، تقویت ساخت داخل نیازمند سرمایه گذاری هستیم زیرا رونق در صنایع نفت و گاز برای دیگر بخش‌های صنعت هم محرک و اثربخش  است.

دبیر کارگروه انرژی‌های نو در کمیسیون انرژی افزود: رقابت و زمان مقوله‌ای است که در میدان‌های مشترک نفت و گاز با آن رو برو هستیم. از این رو جذابیت بیشتر در زمان کمتر، مولفه‌هایی است که در بهره برداری‌ها از میدان‌های مشترک باید به آن  اهمیت داده شود.

به گزارش شانا، وزیر نفت در تازه‌ترین اظهارات خود مبنی بر اهمیت اصلاح قراردادهای نفتی گفت: مشکل توسعه صنعت نفت ایران در حال حاضر منابع مالی نیست. از این رو هدف ایران از اصلاح قراردادهای نفتی خود تنها جذب سرمایه گذاری خارجی نیست بلکه دستیابی به فناوری و مدیریت بهینه توسعه میدانهای نفتی است.

وی که صبح امروز در همایش هم اندیشی نظام جدید قراردادهای صنعت نفت سخن می‌گفت، با اشاره به تشکیل کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در مهر ماه امسال گفت: در حکمی که به اعضای این کمیته داده‌ام بر ضرورت پیوستگی عملیات اکتشاف تا توسعه تاکید کرده‌ام.

وزیر نفت این را هم گفته است که در مدل قراردادهای بیع متقابل امکان حضور شرکتهای خارجی در مرحله اکتشاف و ازدیاد برداشت از مخازن قدیمی وجود نداشت، بنابراین در مدل جدید قراردادهای نفتی ایران، این نواقص برطرف شد.

به گفته این عضو کابینه‌ دولت یازدهم، قراردادهای جدید نفتی باید با حفظ منافع ملی طوری تنظیم و اجرا شوند که شرکتهای خارجی تمایل حضور در همه مناطق نفتی ایران را داشته باشند.

* نقطه ای بهینه 

وزیر نفت در این همایش به محوری اشاره کرد که رئیس جمهوری در بازدید از وزارت نفت بر آن تاکید کرد، «زنگنه» افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز را به عنوان یک ظرفیت ملی یادآوری کرد و گفت: امیدواریم در طول برگزاری همایش دو روزه هم اندیشی نظام جدید قراردادهای نفتی مدل اولیه و پیشنهادی قراردادهای نفتی ایران مورد نقد و بررسی قرار گیرد و در ‌‌نهایت این مدل با بهترین شرایط در کشور اجرایی شود.

وزیر نفت با بیان اینکه در زمینه اصلاح قراردادهای نفتی هیچ مدلی ایده آل طرفین نخواهد بود گفت: در این زمینه باید به نقطه‌ای بهینه برسیم و این نقطه در طول زمان به دست می‌آید.

کد خبر 212832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =